بهینه سازی موتورهای جستجو

تجربه یک اشتباه رایج سئو

تشخیص اینکه این اشتباه، یک اشتباه رایج سئو است یا نه را به شما واگذار می کنم، ولی تجربه ضرر چندین میلیون تومانی همراه با روزهای فوق العاده پر استرسی را برایم رقم زد تا دیگر پشت دستم را داغ کنم اما با اصول سئو تکنیکال شوخی نکنم. البته قصد شوخی نداشتم، چون اوضاع خوب پیش می رفت و ورودی سایت از طریق گوگل، روز به روز در حال افزایش بود، اما اصلا فکرش را هم نمی کردم که در حد رسیدن ناگهانی ورودی به ۰ و حذف شدن بیش از ۴۰۰ دسته بندی از ایندکس گوگل گرفتار بشوم. در ادامه این تجربه ارزشمند و چند نکته کلیدی در سئو را با شما به اشتراک می گذارم و امیدوارم با اشتراک این تجربه، به دوستانتان هم کمک کنید.

اگر سئو سایت را به عنوان یک ساختمان در نظر بگیریم، سئو تکنیکال مانند اسکلت آن است و در صورتی که صحت و دقت اجرای آن را جدی نگیرید، ممکن است با کوچکترین اتفاقی که فکرش را هم نمی کنید، کل ساختمان سئو شما فرو بریزد یا لااقل خسارت سنگینی به آن وارد شود. به نظرم سئو تکنیکال و معماری صحیح ارتباطات صفحات داخلی سایت با یکدیگر، نسبت به دیگر پارامترهای سئو به خصوص برای سایت های بزرگ یا فروشگاهی اهمیت بیشتری دارند.

راستی اگر با سئو تکنیکال آشنا نیستید، حتما از یک مشاور استفاده کنید تا خدایی نکرده ساختمون سئو سایتتون را کج نسازید.

 

اشتباه رایج سئو

برای اینکه متوجه داستان بشید، باید مفاهیم زیر را بدونید :

هدر استاتوس ۲۰۰ : یک پاسخ موفق از سمت سرور به درخواست کننده هست و در حالت عادی وقتی یک صفحه از سایت را از سرور درخواست می کنید، سرور با کد ۲۰۰ به شما پاسخ میده و میگه درخواستت را دریافت کردم و الان محتوا را بهت نشون میدهم.

اشتباه رایج سئو - هدر استاتوس 200

هدر استاتوس ۵۰۳ : یک کد خطا هست که از طریق http header برای درخواست کننده ارسال میشه و وقتی که سرور سایت از دسترس خارج بشه اصطلاحا سرور باید کد خطای ۵۰۳ را از طریق header status به سمت درخواست کننده ارسال کند. ۵۰۳ برای موتورهای جستجو این پیام را داره که سرور در دسترس نیست.

تگ کنونیکال : وقتی ۲ صفحه با آدرس متفاوت و محتوای تکراری وجود داشته باشه، گوگل یکی از اون صفحات را به عنوان صفحه اصلی در نظر میگیره و اون یکی را کلا ایندکس نمی کنه. تگ کنونیکال قطعه کدی هست که در هدر صفحه قرار می دهیم تا به گوگل بگیم که کدوم آدرس را به عنوان صفحه اصلی در نظر بگیره و ایندکس کنه. ( در زیر تصویر استفاده از تگ کنونیکال توسط خود گوگل آورده شده )

mobile  first index : یعنی فقط موبایل بات گوگل سایت را کرال می کنه و صفحات سایت را در جستجو های مبتنی بر pc هم بر مبنای کرال صورت گرفته از طریق موبایل بات رتبه بندی می کنه.

اشتباه رایج سئو - استفاده از تگ کنونیکال

چه اتفاقی افتاد ؟

طی ۳ الی ۴ روز، تمام صفحات دسته بندی سایت، در قالب ارور Duplicate without user-selected canonical از نتایج گوگل حذف شده بود و گوگل برای تمام صفحات دسته بندی، صفحه نخست را به عنوان کنونیکال حدود ۴۰۰ دسته بندی در نظر گرفته بود. البته ۲۴ الی ۴۸ ساعت اول افت رتبه بود بعد حذف کامل بود.

اشتباه رایج سئو - انتخاب صفحه نخست به عنوان صفحه اصلی

این موضوع که صفحه ۵۰۳ در سایت نداشتیم و از تگ کنونیکال روی خود صفحات اصلی یا اصطلاحا self canonical استفاده نشده بود را همیشه گوشه ذهنم داشتم و اینکه اجرای این موارد را از تیم فنی درخواست کنم را به تعویق می انداختم. به هر حال ۲ سناریو برای علت اتفاق پیش آمده متصور بودم.

اشتباه رایج سئو – سناریو اول :

دقیقا  ۱۰ دقیقه مانده به پایان ماه میلادی جاری و رفرش شدن میزان ترافیک ماهیانه هاست، ترافیک ماهیانه هاست به اتمام میرسه و سایت حدود ۱۰ دقیقه down میشه. اتفاقا در همان زمان کرالر بازیگوش گوگل، به سایت سر میزنه و هنگام ارسال درخواست برای کرال صفحات دسته بندی با یک صفحه خالی روبه رو میشه که داخلش نوشته شده، برای مشاهده سایت کلیک کنید ! و هدر استاتوس این صفحه هم ۲۰۰ بوده. حالا اینکه چطور وقتی سرور به خاطر اتمام ترافیک هاست از دسترس خارج شده، اون صفحه نشون داده شده من نمیدونم واقعا. خوب طبیعیه، کرالر گوگل یک صفحه با آدرسی مشخص را درخواست کرده، بعد از سمت سرور روی همون آدرس یک صفحه خالی با هدر استاتوس ۲۰۰ بهش نشون داده شده.

اشتباه رایج سئو – سناریو دوم :

سایت مورد نظر mobile first index هست.  وقتی در اون بازه زمانی از صفحات دسته بندی در سرچ کنسول گوگل inspect و live test می گرفتم، از ۹۰ المانی که باید در صفحه لود می شد، ۳۰ المان لود نمی شد و از حالت mobile friendly خارج شده بودند. فرض را بر این گرفتم چون سایت mobile first index هست، و صفحات دسته بندی سایت از حالت mobile friendly در تست سرچ کنسول خارج شده بودند. بات گوگل نتونسته محتوا صفحه را به خوبی تشخیص بده و به عنوان یک صفحه تکراری در نظرشون گرفته و صفحه نخست را هم به عنوان صفحه اصلی و کنونیکال کل دسته بندی ها لحاظ کرده.

اقدامات اصلاحی انجام شده پیرامون این اشتباه رایج سئو :

۱- روی تمام صفحات دسته بندی تگ کنونیکال با آدرس خودشون اضافه کردیم.

۲- برای خطای سرور، هدر استاتوس ۵۰۳ تنظیم شد. ( اگر میدونید کی سرور در دسترس میشه یک تابع delay after هم میتونید اضافه کنید تا به کرالر گوگل بگید که تا چه مدت دیگه به سایت سر نزنه  )

۳- به خاطر سناریو ۲ ، dns های سایت را بردیم روی کلودفلیر که با مشکل https مواجه شدیم، بعد بردیمش روی آروان و cdn را هم فعال کردیم که لودینگ درست شد.

۴- تمام صفحات دسته بندی را دونه دونه تو سرچ کنسول به صورت دستی inspect کردم و پس از test live درخواست ایندکس می دادم. البته این کار خودش چند روز طول کشید. چون محدودیت روزانه داره.

۵- بینگو ، جالب بود که ۹۰% url ها بعد از ثبت در سرچ کنسول، بر می گشتند به جایگاه قبلیشون

نتیجه گیری :

 

۱- سئو تکنیکال را جدی بگیرید و اگر فکر می کنید یک کار درست باید انجام بشه، عقبش نیندازید و فورا انجامش بدهید.

۲- اگر نسبت به سئو سایت مسئول هستید، به تیم فنی اعتماد نکنید و پیش فرضتون را بگذارید که تخصصشون سئو نیست و باید تمام سئو تکنیکال سایت را چک و تایید کنید و اگر مشکلی وجود داشت فورا بگید که رفع کنند.

۳- وقتی بچه های فنی یک تسک مربوط به سئو را انجام میدهند، حتما صحت و دقت اجرا را خودتون با ابزار های مختلف چک کنید. حتی باید سرور هم چک کنید.

۴- در نهایت اگر شما نسبت به سئو سایت مسئول باشید، هر اتفاق بدی که بیافته، شما ۱۰۰% مقصر هستید و هر اتفاق خوبی که بیافته، همه تیم اعم از شما و بچه های فنی و … در اون سهیم هستند.

در مقالات بعدی قصد دارم تجربه اجرای کمپین های رپورتاژ آگهی را با شما به اشتراک بگذارم و بهتون بگویم که چرا اگر در سایت رتبه ۴۰ ایران رپورتاژ برید بهتر از اینه که در سایت رتبه ۶ ایران رپرتاژ برید. این مقاله را از طریق خبرنامه به شما اطلاع رسانی خواهم کرد و در صورتی که عضو خبرنامه سایت نیستید، همین الان از طریق فرم پایین صفحه به جمع ما بپیوندید. در همین راستا، اگر میتوانید به  آخرین سوال مطرح شده در قسمت نظرات مقاله لینک سازی خارجی به سبک دیجی کالا همراه با تحلیل و تصویر بک لینک ها پاسخ بدهید.

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه، مطالب مفید و آموزشی جدید در زمینه دیجیتال مارکتینگ را در ایمیل خود دریافت کنید.

لطفا چند لحظه صبر کنید

Thank you for signing up!

اشتراک در لینکدین

محسن منکرسی

من عاشق دیجیتال مارکتینگ و بازارهای مالی هستم. تلاشم این هست که به شرکت های کوچک و بزرگ در مدیریت و توسعه کسب و کار آنلاین خودشون کمک کنم. دانش و تجربیاتم را در قالب مقاله و فایل های آموزشی کاربردی در اینجا با شما به اشتراک می گذارم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا