بلاگ دیجیتال آنالیتیکسدیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ تعریف دیجیتال مارکتینگ و کتاب اصطلاحات آن

تعریف دیجیتال مارکتینگ و به همراه کتاب کتاب اصطلاحات

دیجیتال مارکتینگ ( Digital Marketing ) تمام تلاش های بازاریابی که از طریق ابزارهای آنلاین و اینترنت صورت میگیرد را شامل می شود. در این ویدیو به زبان بسیار ساده دیجیتال مارکتینگ را به شما توضیح می ­دهم و در مسیر یادگیری اصول دیجیتال مارکتینگ در کنار شما خواهم بود. این مقاله ترجمه یک مقاله انگلیسی در وبلاگ سایت Hubspot است که با دانش و تجربیات خودم که بیش از ۵ سال در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می ­کنم، ترکیب کرده ام و فکر می­ کنم پاسخ تمام سوالات شما در مورد دیجیتال مارکتینگ در این مقاله داده شده است. اگر پس از خواندن این مقاله همچنان موضوعی در زمینه دیجیتال مارکتینگ برای شما مبهم باقی ماند، در انتهای همین صفحه و در قسمت نظرات مطرح کنید تا با هم آن را بررسی کنیم.

ویدیو محتوا همین صفحه برای افرادی که تمایلی به خواندن محتوا متنی ندارند.
۴۴ دقیقه
۱۱۰MB

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ ( Digital Marketing ) تمام تلاش های بازاریابی که از طریق ابزارهای آنلاین و اینترنت صورت میگیرد را شامل می شود. کسب و کارها با استفاده از انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ از جمله، ایمیل، شبکه های اجتماعی، موتورهای جستجو و وبسایت تلاش می­ کنند تا ارتباط خود را با مشتریان فعلی حفظ کنند و مشتری های بلقوه را جذب و به مشتری های بالفعل تبدیل کنند.

با وجود ضریب نفوذ بالای اینترنت در دنیا، شاید باور نکنید اگر به شما بگویم که هنوز دسترسی به اینترنت روز به روز در حال افزایش است و این موضوع اهمیت دیجیتال مارکتینگ را هم بیشتر می ­کند چراکه بازار همیشه در حال گسترش است. مردم هر روز بیشتر با اینتنرت و دنیای مجازی درگیر می ­شوند و انجام امور از طریق اینترنت از جمله خرید اینترنتی هم روبه افزایش است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط مرکز تحقیقات Pew Research ، ضریب نفود اینترنت میان بزرگسالان در ۳ سال گذشته در آمریکا ۵% افزایش پیدا کرده.

دیجیتال مارکتینگ یعنی اینکه پیام مناسب و اثرگذار روی مخاطب هدف، که منجر به درگیر شدن آن ها با کسب و کار ما می ­شود و به دنبال آن، افزایش فروش یا افزایش قدرت برند حاصل می شود را از طریق ابزارهای مناسب در بهترین زمان ممکن به آن­ ها برسانیم. به عبارت ساده تر رساندن پیام مناسب، در بستر مناسب و در زمان مناسب هدفی است که تمامی مارکترهای دنیا به دنبال آن هستند.

در بسیاری از مواقع دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی درونگرا ( inbound marketing ) یکی در نظر گرفته می­ شود اما واقعیت این است که این دو حوزه با یکدیگر متفاوت هستند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

شما، دیجیتال مارکتینگ را چگونه تعریف می ­کنید؟

به استفاده از ابزارها و تاکتیک های مختلف آنلاین برای حضور بیشتر در محل هایی که مردم بیشتر وقت خود را به صورت آنلاین در آن جا می گذرانند هم دیجیتال مارکتینگ گفته می­ شود. از طراحی خود وبسایت گرفته تا بودجه ­های تبلیغاتی برای برندینگ از طریق اینترنت، تبلیغات دیجیتال، ایمیل مارکتینگ، ایجاد و انتشار صحیح بروشورهای آنلاین و حضور در موتورهای جستجو همگی زیر چتر “دیجیتال مارکتینگ” قرار می­گیرند. من همیشه به دوستانم میگویم که دیجیتال مارکتینگ همان علم مارکتینگ است که به زبان اینترنت یا آنلاین ترجمه می شود و رویکردهای خاص خودش را دارد. نباید صرفا استفاده از ابزارهای موجود برای رساندن پیام به مخاطب هدف را دیجیتال مارکتینگ بنامیم. مثلا مفهاهیم پایه ای علم بازاریابی از جمله، تحقیق بازار، تحلیل رقبا، استراتژی بازاریابی، بخش بندی بازار و … هم در دیجیتال مارکتینگ وجود دارند اما بستر و شیوه رسیدن به اهداف هر کدام از آن ها در دنیای آنلاین با دنیای آفلاین متفاوت است.

کتاب اصول و مفاهیم دیجیتال مارکتینگ

اکنون شما متوجه شدید که دیجیتال مارکتینگ منجر به افزایش فروش یا قدرت برند یک کسب و کار می­ شود. اما منظور از کانال های مختلف دیجیتال مارکتینگ و تکنیک هایی که در این حوزه استفاده می ­کنند چیست ؟ در ادامه این موضوع را با هم بررسی می­ کنیم اما برای اینکه زبان مشترکی داشته باشیم و خواندن این مقاله برای شما هم راحت تر بشود، پیشنهاد می کنم تا کتاب اصطلاحات و مفاهیم مهم و کاربردی در دیجیتال مارکتینگ را مطالعه کنید. در این کتاب PDF بیش از ۱۰۰ اصطلاح پرکاربرد در دیجیتال مارکتینگ به صورت منظم و با رویکرد آموزشی دسته بندی شده است که برای افرادی که به دنبال آموزش دیجیتال مارکتینگ هستند نیز بسیار مفید و کاربردی است.

دریافت کتاب

جهت دریافت کتاب اصطلاحات و مفاهیم مهم در دیجیتال مارکتینگ، ایمیل و نام خود را وارد کنید.

Please wait...

لینک دانلود کتاب به ایمیل شما ارسال شد.

 

کتاب اصطلاحات و مفاهیم مهم در دیجیتال مارکتینگ
کتاب اصطلاحات و مفاهیم مهم در دیجیتال مارکتینگ

مثال هایی از دیجیتال مارکتینگ و تاکتیک های آن

بهترین دیجیتال مارکترهای دنیا بخوبی می­دانند که هر کمپین دیجیتال مارکتینگ چگونه می­ تواند آن ها را به اهداف خودشان نزدیک کنند و بر اساس اهداف استراتژی بازاریابی، می­ توانند کمپین های بزرگی را از طریق کانال های رایگان یا غیررایگان اجرا کنند.

مثلا فردی که در زمینه بازاریابی محتوا کار می ­کند، کتاب الکترونیک جدید شرکت را از طریق پست بلاگ به اطلاع مخاطبین هدف می­رساند و سعی می ­کند تا از این طریق، سرنخ های بازاریابی یا Lead جمع آوری کند (جمع آوری اطلاعات تماس مانند ایمیل یا شماره تلفن افرادی که به خدمات یا محصول شرکت علاقمند هستند) تا بعدا به مشرتی بالفعل تبدیل بشوند.

سوشیال مدیا مارکترهای همان شرکت ممکن است از طریق روش های رایگان یا غیررایگان انتشار مطلب در شبکه های اجتماعی، آن پست بلاگ را منتشر کنند. احتمالا همکاران بخش ایمیل مارکتینگ هم برای کسانی که آن کتاب را دانلود کرده اند، اطلاعات بیشتری در رابطه با خدمات و محصولات شرکت ارسال کنند. در رابطه با هر کدام از این دوستان دیجیتال مارکتر به زودی صحبت می­ کنیم.

 

در ادامه خیلی سریع چند مورد از کانال ها و تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ را بررسی می­ کنیم:

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا سئو (Search Engine Optimization (SEO

فرآیندی است که به بهبود رتبه سایت در صفحات ننیجه موتورهای جستجو کمک می ­کند که به دنبال آن افزایش ترافیک (بازدید) ارگانیک / طبیعی ( ترافیک رایگان) برای وبسایت حاصل می ­شود. سئو مهمترین و پرسود ترین کانال جذب مخاطب در دیجیتال مارکتینگ است.

به زبان ساده تر، اینکه یک صفحه از سایت در رتبه ۱ گوگل قرار بگیره به صورت اتفاقی نیست و برای این کار باید اقداماتی درون سایت و خارج از سایت انجام بشه تا اون صفحه در رتبه یک گوگل قرار بگیره. به این کار سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو می­گویند. به اقداماتی که درون سایت در جهت سئو انجام می ­شود، سئو داخلی یا On page SEO می­گویند و به اقداماتی که خارج سایت در راستای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو انجام می­ شود هم سئو خارجی یا Off page SEO می­گویند.

به عنوان مثال : اصلاح عنوان صفحه یا محتوای صفحه بر مبنای کلمه کلیدی هدف یکی از اقدامات سئو داخلی و درج لینک صفحه در سایت های دیگر ( لینک سازی خارجی) به عنوان سئو خارجی محسوب می­ شوند.

بازاریابی آنلاین از طریق سئو
بازاریابی آنلاین از طریق سئو

بازاریابی محتوا Content Marketing

به تولید و انتشار محتوا با هدف افزایش میزان برند آگاهی، افزایش ترافیک و افزایش مشتری، بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ می­گویند. مثلا من همین مقاله ای که شما در حال خواندن آن هستید را با هدف اینکه در کلمه “دیجیتال مارکتینگ” در رتبه ۱ گوگل قرار بگیرد نوشته ام تا افرادی که دیجیتال مارکتینگ را سرچ می ­کنند را به سایت خودم جذب کنم. قسمتی را در سمت چپ صفحه و در پایین همین صفحه در نظر گرفته ام تا علاقمندان به دیجیتال مارکتینگ ایمیل خود را درج کنند یا کتاب الکترونیکی که درست کردم را از طریق ایمیل دریافت کنند. این ایمیل ها برای من سرنخ هستند و پس از مدتی با ارسال محتواهای آموزش درجه ۱ و خدمات با کیفیت و قیمت مناسب در زمینه دیجیتال مارکتینگ ارتباط صمیمی خودم با آن ها را بیشتر می کنم و در انتها می توانم از طریق ایجاد چنین رابطه ای با هر کدام از آن ها وارد همکاری تجاری یا فروش محصولات آموزشی بشوم. این یک نمونه از بازاریابی محتوا است که تمام کسب و کارهای دنیا می ­توانند از آن بهره ببرند و از طریق ایجاد ارزش برای مخاطبان خودشان، کسب درآمد کنند.

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی ( سوشیال مدیا مارکتینگ) Social Media Marketing

 

به انتشار محتوا از طریق کانال های مختلف شبکه اجتماعی با هدف افزایش میزان برند آگاهی، جذب ترافیک و افزایش Lead، بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی یا SMM می­گویند.

برخی از شبکه های اجتماعی مهم عبارت اند از :

  • فیسبوک Facebook
  • توییتر Twitter
  • لینکدین Linkedin
  • اینستاگرام Instagram
  • اسنپ چت Snapchat
  • پینترست Pinterest
  • یوتوب YouTube
  • آپارات Aparat
  • تلگرام Telegram

البته شبکه اجتماعی اینستاگرام، تلگرام، آپارات و لیندکین در ایران از اهیمت بیشتری برخوردار هستند.

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی
Social Media Marketing

تبلیغات کلیکی یا (Pay-Per-Click  (PPC

تبلیغات کلیکی روشی برای جذب بازدیدکننده به وبسایت یا اپلیکیشن شما هستند و زمانی که بازدیدکننده روی تبلیغ شما کلیک کند و وارد سایت شما بشود، به نمایش دهنده تبلیغ به ازاء هر کلیک پول پرداخت می کنید. یکی از معروفترین سیستم های تبلیغات کلیکی در دنیا، گوگل ادورز Google AdWords است که به شما اجازه میدهد با پرداخت وجه به ازاء هر کلیک، در بالاترین رتبه های صفحه نتایج جستجو گوگل قرار بگیرید.

چند نمونه از پلتفرم های تبلیغاتی که می توانید برای PPC از آن ها استفاده کنید عبارت اند از :

تبلیغات فیسبوک Paid ads on Facebook
تبلیغات در توییتر Promoted Tweets on Twitter
تبلیغات در لیندکدین Sponsored Messages on LinkedIn

پلتفرم های تبلیغات کلیکی محبوب در ایران عبارت اند از :

  • یکتانت
  • کلیک یاب
  • اد نگاه
  • صباویژن
  • مدیا اد
  • ای نتورک
تبلیغات کلیکی
pay-per-click

 

همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ Affiliate Marketing

یکی از روش های پرفورمنس مارکتینگ است که به ازاء تبلیغات یا فروش هر محصول، کمیسیون مشخصی را به تبلیغ دهنده پرداخت می­ کنید. اخیرا دیجی کالا در ایران سیستم همکاری در فروش خود را راه اندازی کرد اما بسیار از صاحبان رسان معتقد هستند که منافع نمایش دهنده در این سیستم در نظر گرفته نشده است و استقبال زیادی از آن نکردند. این موضوع را به این دلیل مطرح کردم که به یاد داشته باشید، سیستم همکاری در فروش اساسا یک بازی برد برد است و حتی اگر برترین برند دیجیتال یک کشور هم باشید در صورتی که منافع شریک تجاری خود را در نظر نگیرید با شکست مواجه خواهید شد.

وبسایت های خارجی زیادی وجود دارند که برای محصولات شرکت ها یا سایت های دیگر در سایت خودشان، تولید محتوا می­ کنند و کاربران را به سمت خرید آن محصول سوق می­دهند. به این وبسایت ها اصطلاحا سایت های NICHE گفته می­ شود که بیشتر آن ها با آمازون همکاری می­ کنند و درآمد برخی از آن ها به ماهیانه ۵۰ الی ۱۰۰ هزار دلار هم می­رسد.

همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ
affiliate marketing

 

تبلیغات همسان یا تبلیغات هم سطح Native Advertising

نوعی از تبلیغات است که نحوه نمایش آن به گونه ای می­باشد که کاربران فکر می ­کنند بخشی از محتوا سایت یا صفحه است و روی آن کلیک می­ کنند. اگر همین الان یک سات خبری مانند زومیت را باز کنید و به یکی از پست های آن ها بروید، در پایین صفحه یا انتهای پست تعدادی عکس کوچک که دارای عنوان هستند را مشاهده می­ کنید که همان تبلیغات همسان هستند. تبلیغات Native  در ایران هم به صورت کلیکی محاسبه می ­شود. تصویر زیر دو باکس تبلیغ همسان در سایت زومیت را نشان می دهد.

تبلیغات همسان یا نیتیو
native advertising

اتوماسیون بازاریابی Marketing Automation

مارکتینگ اتومیشن یکی از شاخه های مغفول در فضای دیجیتال مارکتینگ ایران است و هنوز یک پلتفرم بومی که خدمات اتوماسیون بازاریابی را ارائه کند نداریم. پلتفرم یا سیستمی که فرآیند های تکراری مارکتینگ را به صورت اتومات انجام می­دهد را اتوماسیون بازاریابی می­گویند. اتوماسیون بازاریابی به دلیل حاشیه سودی که در بلند مدت ایجاد می ­کند اهمیت بسیار زیادی دارد.

برای تست یک نمونه از اتوماسیون بازاریابی که روی دیجیتال آنالیتیکس هم اجرا شده است، در خبرنامه دیجیتال آنالیتیکس عضو شوید یا برای دانلود کتاب های الکترونیکی که در سایت منتشر شده است اقدام کنید.

اتوماسیون بازاریابی
marketing automation

ایمیل مارکتینگ Email Marketing

یکی از مهمترین و مهمترین کانال های دیجیتال مارکتینگ است که استفاده از آن ظرافت بالایی را نیاز دارد. در ایمیل مارکتینگ تلاش می­ کنیم تا از طریق ارسال ایمیل، مخاطبان را بیشتر با بیزینس خود درگیر کنیم و در نهایت فروش خود را افزایش بدهیم. مهمترین کار در ایمیل مارکتینگ، Segmentation یا بخش بندی مخاطبان است تا بتوانیم برای هر بخش از مخاطبان ایمیل هایی را ارسال کنیم که دریافت آن ایمیل ها را دوست داشته باشند. هرچقدر ایمیل هایی که ارسال می­ کنیم برای هرنفر، شخصی سازی شده باشد، اثر گذاری آن در ایجاد رابطه بهتر با مشتری و افزایش فروش بیشتر خواهد بود.

ایمیل مارکتینگ
email marketing

چرا دریافت ایمیل از بازدیدکنندگان مهم است ؟

ایمیل مانند شماره تلفن هر فرد در فضای اینترنت می­باشد که به یک شخص اختصاص دارد و تنها راه ارتباطی پایدار و بدون واسطه شما در بستر اینترنت با مخاطبانتان است. همه ما ایمیلی داریم که چندین سال است از آن ها استفاده می ­کنیم و برای عضویت در وبسایت هایی که برای ما مهم یا مفید هستند از آن ایمیل استفاده می­ کنیم. در صورتی که مخاطبان شما ایمیل خود را در اختیارتان قرار دادند باید مانند یک الماس گرانبها از آن ها مراقبت کنید و به هیچ وجه نباید محتوا یا مطالبی را برای آن ها بفرستید که اذیت بشوند یا دوستش نداشته باشند. همیشه به شاگردانم هم می­گویم که ابتدا به ایجاد ارزش برای مخاطبان فکر کنید و بعد به فکر کسب درآمد باشید.

کمپین رسانه ای آنلاین Online PR در دیجیتال مارکتینگ

به انتشار یک محتوا از طریق رسانه های آنلاین مانند انواع سایت های خبری، وبلاگ ها و دیگر رسانه های مبتنی بر محتوا، PR می­گویند. رپورتاژ آگهی که با هدف ایجاد برندآگاهی و دریافت لینک اجرا می­ شود هم نوعی PR است. خوشبختانه در ایران پلتفرم خوبی با نام اخبار رسمی وجود دارد که در آن می­ توانید برای اجرای کمپین های رسانه ای مبتنی بر محتوا متنی استفاده کنید.

بازاریابی درونگرا یا Inbound Marketing

یک رویکرد کامل برای جذب مشتری، درگیر کردن آن ها با بیزینس و افزایش فروش از طریق انتشار محتوا آنلاین است. شما می ­توانید تمام روش های دیجیتال مارکتینگ که در بالا به آن­ ها اشاره کردیم را در بازاریابی درونگرا نیز استفاده کنید. روش مارکتینگ دیجیتال آنالیتیکس نیز بازاریابی درونگرا است.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ چه کار می کند ؟

دیجیتال مارکتر­­ها برای افزایش میزان برند آگاهی، افزایش Lead و در نهایت افزایش فروش شرکت یا سایت از طریق روش های رایگان یا غیر رایگان آنلاین مانند استفاده از شبکه های اجتماعی، وبسایت خود شرکت، سئو، ایمیل، تبلیغات بنری و تبلیغات کلیکی مسئولیت دارند.

معمولا دیجیتال مارکتر­ها روی شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد (KPI) مخصوص هر کانال تمرکز می­ کنند تا بلکه بتوانند عملکرد شرکت از طریق هر کانال را اندازه گیری کنند. به عنوان مثال یک دیجیتال مارکتر که نسبت به سئو سایت شرکت مسئولیت دارد، میزان افزایش ترافیک و دسترسی آسان مخاطبان هدف به وبسایت از طریق گوگل را اندازه گیری می کند.

در شرکت های کوچک، معمولا یک فرد به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ، مسئولیت اجرا و مدیریت مارکتینگ از طریق کانال های مختلف دیجیتال مارکتینگ را به عهده داشته باشد اما در شرکت های بزرگ برای هر کدام از کانال های مارکتینگ یک یا چند متخصص را بکار می­گیرند. به نظر من با توجه به رقابتی شدن فضای کسب و کارهای آنلاین، هر کدام از کانال آنقدر تخصصی و پر رقابت شده اند که به متخصص خاص خودش نیاز است.
یک دیجیتال مارکتر، با بخش تولید محتوا، سوشیال مدیا، گرافیست، سئو و تیم فنی شرکت در ارتباط خواهد بود. در صورتی که شرکت ساختاریافته و بزرگ باشد، مدیر محصول رابط بین تیم دیجیتال مارکتینگ و تیم فنی خواهد بود.

در ادامه برخی از متخصصان در حوزه دیجیتال مارکتینگ و شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد هر یک را بررسی می­ کنیم :

مدیر سئو SEO Manager

شاخص کلیدی ارزیابی عملکرد اصلی : افزایش ترافیک

به بیان ساده، مدیر سئو نسبت به افزایش رتبه سایت در گوگل مسئول است و اقدامات مختلفی را برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو انجام می­دهد. این فرد ممکن است با تیم تولید محتوا به صورت مستقیم در ارتباط باشد تا مطمئن شود که محتوایی که آن ها تولید و منتشر می ­کنند مبتنی بر اصول سئو است. حتی اگر آن محتوا برای انتشار در شبکه های اجتماعی تولید شده باشد.

متخصص بازاریابی محتوا Content Marketing Specialist

شاخص کلیدی ارزیابی عملکرد اصلی : Time on page،Overall blog traffic

متخصصان بازاریابی محتوا افرادی هستند که محتوای دیجیتال تولید می­ کنند. آن ها به صورت مداوم بر اساس تقویم محتوا و استراتژی محتوا از پیش تعیین شده، محتواهای بلاگ را تولید و منتشر می ­کنند. همچنین محتوا آن ها می تواند شامل ویدیو هم باشد. همچنین این متخصصان برای اینکه اهداف دیجیتال مارکتینگ و پروموشن از طریق کانال های مختلف دیجیتال مارکتینگ محقق شود نیز، با دپارتمان های دیگر از جمله سئو، ایمیل مارکتینگ و سوشیال مدیا مارکترها همکاری می ­کنند.

مدیر شبکه های اجتماعی Social Media Manager

شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد اصلی :  Follow,  Impressions, Shares

نقش مدیر شبکه های اجتماعی به سادگی از طریق عنوان آن هم قابل تشخیص است ولی شبکه های اجتماعی که آن ها مدیریت می ­کنند بر اساس صنعتی است که آن شرکت در آن فعالیت دارد. مدیران شبکه های اجتماعی برنامه زمانبندی ارسال محتوا در شبکه های اجتماعی را طراحی می­ کنند. آن­ ها با همکاری متخصص تولید محتوا استراتژی طراحی می­ کنند تا چه محتوایی در چه شبکه اجتماعی منتشر کنند.

هماهنگ کننده اتوماسیون بازاریابی Marketing Automation Coordinator

شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد اصلی : Email open rate , Campaign click-through rate , lead generation ( conversion) rate

هماهنگ کننده اتوماسیون بازاریابی با انتخاب و مدیریت نرم افزار مناسب این کار به کل تیم دیجیتال مارکتینگ کمک می کند تا رفتار مشتریان خود را بشناسند و رشد کسب و کار را نیز اندازه گیری می­ کند. با توجه به اینکه هر کدام از دپارتمان های دیجیتال مارکتینگ اقدامات خاص را خود را انجام می­دهند، این مساله که تمامی داده از هر کانال در یک جا تجمیع و آنالیز شود و سپس برای اجرای یک کمپین واحد پیاده سازی شود بسیار مهم است.

بازاریابی درونگرا در برابر دیجیتال مارکتینگ

هردو آن ها در ظاهر شبیه همدیگر هستند. هر دو به صورت آنلاین انجام می­ شوند و هر دو روی ایجاد محتوا دیجیتال برای مصرف مخاطبان تمرکز دارند. پس تفاوت آن ها در چه است؟

“دیجیتال مارکتینگ” میان هول دادن مخاطب به سمت کسب و کار و ایجاد کشش روانی برای جذب مخاطب به سمت کسب و کار تفاوتی قائل نمی­ شود. در واقع بین جذب مخاطب از طریق فضایی خارج وبسایت، و جذب مخاطب از طریق روش های مبتنی بر خود وبسایت تفاوت هایی وجود دارد. (Inbound vs outbound marketing methods)

مثلا در روش های Outbound تلاش می­ شود تا پیام ( تبلیغ ) به صورت مستقیم در مقابل هرچه بیشتر افراد قرار بگیرد، بدون در نظر گرفتن اینکه ممکن است آن افراد اصلا به پیام یا کساب کار من هیچ علاقه ای نداشته باشند. مثلا وقتی وارد سایت های خبری ایران می­ شوید، در کناره های سایت بنرهای تبلیغاتی زیادی را مشاهده می­ کنید که در ۹۹% مواقع مخاطب آن ­ها شما نیستید، پس چرا آن بنرها را به شما نمایش می­دهند ! ( واقعا برای من هم جای سوال هست ).

اما در مقابل، در روش های Inbound marketing تلاش می­ شود تا پیام به افرادی که در آن ها نیاز یا علاقه ایجاد شده است، نشان داده شود. پر قدرت ترین ابزار در Inbound marketing وبلاگ است. تصور کنید وارد وبسایتی شده اید که در حوزه محصولات آرایشی بهداشتی فعالیت می­ کند و شما هم به دنبال محصولی هستید که با استفاده از آن بتوانید پوست خود را روشن تر و شفاف تر کنید. در صفحات مرتبط با محصولات پوست، لینکی از مقاله وبلاگ آن سایت با عنوان ” معرفی ۱۰ محصول برتر دنیا برای روشنایی و شفافیت پوست آشنا بشوید” را مشاهده می­ کنید. آیا روی آن لینک کلیک نمی­ کنید و مقاله را مطالعه نمی­ کنید؟ اینجاست که اگر تیم بازاریابی محتوا، مقاله خوب و کاربردی را آماده کرده باشد تا پس از خواندن آن شما به راحتی بتوانید برای خرید محصول تصمیم بگیرید، فروش اتفاق می­افتد. ضمن اینکه محتوا و پیام تولید شده به افراد نامربوط نشان داده نمی­ شود و کسی را آزار نمی­دهد.

همین محتوا از طریق موتور جستجو گوگل در دسترس قرار می­گیرد و فردی که در گوگل سرچ می­ کند بهترین کرم روشن کننده پوست، می ­تواند به این مقاله برسد و باز هم فروش اتفاق بیافتد. من پیشنهاد حرفه ای به شما دارم، دسترسی به این مقاله را از طریق سرچ داخلی سایت فراهم کنید. یعنی افرادی که در نوار جستجو خود سایت کلمات مرتبط با این مقاله را سرچ کردند، مقاله را به آن­ ها پیشنهاد بدهید تا باز هم فروش اتفاق بیافتد !

در نهایت، بازاریابی درونگرا به معنی استفاده از دارایی های دیجیتال برای جذب کردن، درگیرکردن و ایجاد حس رضایت و لذت بخش در مشتریان است. دیجیتال مارکتینگ یک کلمه عام تر است که کلیه روش های بازاریابی آنلاین از هر نوعی را بدون در نظر گرفتن Inbound یا Outbound بودن آن روش ها زیر چتر خود قرار می­دهد. ( واقعیتش را بخواهید اگر خیلی ساده بخوایم این ۲ تا را از هم جدا کنیم اینطوری میشه : به فعالیت های دیجیتال مارکتینگی که مبتنی بر دارایی های خودمون مثل، سایت و شبکه های اجتماعی خودمون هست، بازاریابی درونگرا می گویند و به فعالیت هایی که مبتنی بر دارایی های دیجیتال دیگران است بازاریابی برونگرا می گویند. مثلا سئو را میتوان بازاریابی درونگرا و تبلیغات بنری در سایت های دیگر را بازاریابی برونگرا نامید.

آیا دیجیتال مارکتینگ برای هر کسب و کاری مفید است ؟

دیجیتال مارکتینگ می ­تواند برای هر کسب و کاری در هر صنعتی بدون در نظر گرفتن اینکه چه محصول یا خدمتی را ارائه می­ کنید، موثر باشد. همچنین دیجیتال مارکتینگ می­ تواند به هر کسب و کاری برای شناسایی پرسونای مخاطب های هدف خود و ایجاد محتوا آنلاین ارزشمند برای آن ­ها کمک کند. این بدین معنی نیست که تمام کسب و کارها باید یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ را دنبال کنند بلکه هر کسب و کاری باید استراتژی دیجیتال مارکتینگ خاص خودش را داشته باشد.

دیجیتال مارکتینگ در فضای B2B

من برای مدتی در یک سایت B2B فعالیت می­ کردم و در آنجا متوجه شدم که هدف دیجیتال مارکتینگ در حوزه B2B ایجاد lead یا بدست آوردن اطلاعات تماس مشتریان بالقوه است تا در نهایت یک نفر از کارشناسان فروش مسلط به مذاکره B2B با آن فرد یا مشتری بالقوه مذاکره کند تا فروش اتفاق بیافتد. پس اگر به عنوان دیجیتال مارکتر در فضای B2B فعالیت می­ کنید، باید برای بدست آوردن lead های بیشتر و با کیفیت تر تلاش کنید. ( در ایران معمولا می­گویند باید زنگ خور ما را زیاد کنید )

لینکدین یکی از مهمترین کانال های مارکتینگ در حوزه B2B دیجیتال مارکتینگ است. چرا که مخاطبان بالقوه B2B زمان زیادی را در این شبکه اجتماعی کار سپری می­ کنند و حضور متداوم و موثر در آن می ­تواند شما را به اهداف مارکتینگ بسیار نزدیک کند.

دیجیتال مارکتینگ در فضای B2C

اگر وبسایت شما در حوزه B2C فعالیت دارد، باید بر خلاق دیجیتال مارکتینگ در حوزه B2B ، به فکر فروش بدون نیاز به صحبت با کارشناس فروش باشید. در واقع در B2B روی جمع آوری اطلاعات تماس و لید تمرکز می کنیم، اما در B2C مستقیما روی فروش مجصول یا خدمت به مشتری از طریق سایت تمرکز می کنیم. به همین دلیل ارائه اطلاعات دقیق و کامل از محصول یا خدمت در قسمت توضیحات محصول، بسیار مهمتر از حوزه B2B است و باید تمام مواردی که تصمیم خرید برای کاربر را آسان می کند را در نظر بگیریم و حتی دکمه CTA متفاوتی ایجاد کنیم.

شبکه های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام در حوزه B2C بسیار مهم تر از شبکه های اجتماعی مرتبط با فضای کسب و کار مانند لینکدین هستند.

مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

بر خلاف بسیاری از روش های مارکتینگ آفلاین، نتایج در دیجیتال مارکتینگ با درجه اطمینان بیشتری به صورت لحظه ای قابل بررسی هستند. مثلا در حوزه آفلاین، تخمین تعداد افرادی که تبلیغ موجود در یکی از صفحات روزنامه را دیده اند و توجه آن ها به آن تبلیغ جلب شده، کار بسیار دشوار و تقریبا غیر ممکنی است. اما در حوزه آنلاین شما با دقت بالایی می توانید شاخص های مهم مانند ROI کمپین را اندازه گیری کنید.

به مثال های زیر دقت کنید :

بازدید سایت

در دیجیتال مارکتینگ می توانید تعداد دقیق افرادی که از صفحه اول سایت شما در حال بازدید هستند را از طریق ابزارهای دیجیتال آنالیتیکس مانند گوگل آنالیتیکس، مشاهده کنید. همچنین می توانید ببینید که هر کاربر از چند صفحه بازدید کرده است، از چه وسیله ای برای بازدید از سایت استفاده می کنند و حتی از کجا وارد وبسایت شما شده اند. این داده ها به شما کمک می کنند تا بتوانید کانال های موثر را تشخیص بدهید و روی آن ها بیشتر زمان بگذارید.

در حالی که در حوزه آفلاین، قبل از اینکه مخاطبان با کارشناس فروش ارتباط برقرار کند یا خریدی را انجام بدهد،  پیش بینی اینکه آن ها چطور و به چه میزان با برند ما درگیر شده اند بسیار دشوار است. اما در حوزه آنلاین شما می توانید الگوهای رفتاری کاربران سایت را تا قبل از رسیدن به مرحله نهایی خرید و پرداخت، مشاهده و آنالیز کنید و بر اساس این داده ها، اقدامات لازم جهت بهبود نرخ تبدیل یا افزایش فروش را انجام بدهید.

آنالیز عملکرد محتوا و جمع آوری لید

تصور کنید که یک بروشور برای کسب و کار خود ایجاد کرده اید و آن را در صندوق های پستی خانه ها و برج ها و مراکز تجاری گذاشته اید. از کجا می فهمید که چه چند نفر آن مجله ها را باز کرده اند یا چند نفر مجله شما را دور انداخته اند؟
حالا تصور کنید که همین بروشور را در وبسایت خود به صورت آنلاین عرضه می کنید. از این طریق دقیقا می توانید بفهمید که چند نفر آن را دیده اند و حتی اطلاعات تماس افراد علاقه مند را از طریق یک فرم جمع آوری کنید.( جمع آوری لید).

Attribution Modeling

استراتژی دیجیتال مارکتینگ موثر، استراتژی است که با ابزارهای آنالیز و اندازه گیری داده های بازاریابی دیجیتال ترکیب بشود. مثلا با تشخیص وزن و اهمیت تاچ پوینت های مختلفی که در مسیر کاربر تا زمان خرید نهایی بوده است.

مثال : تصور کنید یک کاربر برای اولین بار تبلیغ شما در اینستاگرام را دیده است و وارد سایت شما می شود اما خریدی نمی کند. سپس چند روز بعد تبلیغ شما را در یک سایت خبری می بیند و روی آن کلیک می کند، اما باز هم خرید نمی کند و چند روز بعد از طریق سرچ در گوگل، از طریق تبلیغ شما در ادورز، وارد سایت می شود و خرید خود را انجام می دهد. کدام یک از ۳ تاچ پوینت ذکر شده با کسب و کار شما، در این فروش موثر بوده است. آیا تبلیغ در گوگل در این فروش وزن ۱۰۰ درصدی دارد یا اولین تبلیغی که کاربر از ما در شبکه اجتماعی اینستاگرام دیده است؟ اندازه گیری میزان اثرگذاری تاچ پوینت های مختلف در گوگل آنالیتیکس، با اصطلاح Attribution modeling نام گذاری شده است که ۴ نوع مختلف دارد. الان قصد ندارم بیشتر از این این موضوع را باز کنم اما قطعا برایتان روشن شده است که تشخیص وزن هر تاچ پوینت در فروش نهایی که ایجاد می شود، بسیار مهم است. چراکه با حذف مسیرهای ضعیف و تقویت تاچ پوینت هایی که بیشترین ROI و فروش را ایجاد می کنند، می توانیم عملکرد بهتری در دیجیتال مارکتینگ داشته باشیم.

چقدر طول می کشد تا فعالیت های دیجیتال مارکتینگ من به نتیجه برسد ؟

پاسخ این سوال کاملا به اندازه کسب و کار و انرژری است که برای آن صرف می شود. اما در صورتی که از یک استراتژی درست استفاده کنید و به صورت مداوم محتوای موثر دیجیتال منتشر کنید، به صورت میانگین ۶ ماه تا یک سال زمان نیاز دارید تا به نتایج ملموس و قابل توجهی دست یابید. البته در دیجیتال مارکتینگ می توانید نتایج هر اقدام را خیلی سریع اندازه گیری کنید و اقدامات اصلاحی را در جهت بهبود آن انجام دهید، اما اندازه گیری نتایج در مارکتینگ آفلاین به این سرعت نیست.

اگر تبلیغات پولی را به استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود اضافه کنید، در مدت کوتاه تری به نتیجه می رسید اما پیشنهاد می شود که برای موفقیت پایدار در کسب و کار آنلاین خودتون، حتما روی جذب ترافیک رایگان از طریق تولید محتوا، سئو و شبکه های اجتماعی تمرکز کنید.

آیا برای دیجیتال مارکتینگ به بودجه زیادی نیاز دارم ؟

پاسخ این سوال کاملا وابسته به المان هایی است که میخواهید به استراتژی دیجیتال مارکتینگ خودتون اضافه کنید. اگر تصمیم دارید که روی روش های Inbound مانند تولید محتوا، سئو و شبکه های اجتماعی برای وبسایت فعلی تمرکز کنید، به بودجه زیادی نیاز نخواهید داشت. ( البته به نظرم کلمه زیاد نسبی هست و ممکنه بعضی از مبالغ برای بعضی افراد و کسب و کارها سنگین باشه و برای برخی دیگر به حساب نیاد. اگر در قسمت نظرات و مختص خودتون این سوال را مطرح کنید، بهتر میتونم شما را راهنمایی کنم.)

در صورتی که از روش های Outbound Marketing مانند تبلیغات کلیکی گوگل ادورز استفاده کنید، بودجه مورد نیاز شما متناسب با سطح رقابت تبلیغاتی در صنعتی است که شما در آن فعالیت می کنید. مثلا اجرای کمپین تبلیغاتی گوگل ادورز در زمینه “بلیط هواپیما” می تواند تا ماهی ۵۰ میلیون تومان برای شما هزینه داشته باشد، اما اجرای کمپین گوگل ادورز روی کلمه ” قاب گوشی ” شاید به ماهی ۳ میلیون تومان برسد.

 

محسن منکرسی

من عاشق دیجیتال مارکتینگ و بازارهای مالی هستم. تلاشم این هست که به شرکت های کوچک و بزرگ در مدیریت و توسعه کسب و کار آنلاین خودشون کمک کنم. دانش و تجربیاتم را در قالب مقاله و فایل های آموزشی کاربردی در اینجا با شما به اشتراک می گذارم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا