بلاگ دیجیتال آنالیتیکسبهینه سازی موتورهای جستجولینک سازیلینک سازی خارجی

چگونه علی بابا در جنگ بین تیم های سئو شرکت­های هواپیمایی پیروز است؟

بررسی تحلیلی به همراه تصاویر بک لینک ها

ماجرا از آنجا شروع شد که یکی از دوستانم از حاشیه سود بالا فروش آنلاین بلیط هواپیما بویژه بلیط های خارجی مطلع شده بود و به من پیشنهاد راه اندازی یک وبسایت در حوزه فروش بلیط و تورهای خارجی را داد. با بررسی بلک لینک های وبسایت های مطرح در این حوزه تنها چیزی که به ذهنم آمد، جنگ و تنها احساسی که از ورود به این حوزه داشتم ترس بود. چراکه با یک بازار سرخ روبه رو بودیم و بودجه ما هم محدود بود. به هر جایی برای لینک سازی سر­ می­زدم، بک لینک یکی از این شرکت ها را می­دیدم اما برایم سوال شده بود که چگونه علی بابا در کلمات کلیدی اصلی این حوزه مثل بلیط هواپیما یا خرید بلیط هواپیما و بسیاری از کلمات دیگر در رتبه یک باقی مانده و پیروز این میدان شده است.

بررسی استراتژی لینک سازی خارجی شرکت های فعال در حوزه فروش بلیط هواپیما و گردشگری، نکات جالبی را به من یاد داد که در ادامه این مطلب با شما به اشتراک می­گذارم.

نکات مهمی که در این مقاله مطرح شده است :

  • استراتژی لینک­ سازی خارجی شرکت­های فروش بلیط هواپیما
  • تاثیر ورودی از کلمه کلیدی برند
  • اهمیت تداوم لینک سازی خارجی
  • اهمیت سوشیال سیگنال

استراتژی لینک­ سازی خارجی شرکت­های هواپیمایی

 

میانگین تعداد لینک هایی که به ۱۰ نتییجه صفحه اول کوئری بلیط هواپیما لینک داده اند­، ۱۲۳۳۸۳۱ لینک است. و میانگین تعداد دامنه های یکتا که به این نتایج لینک داده اند، ۵۷۸ دامنه است. یعنی به صورت میانگین ۲۱۳۴ بک لینک به ازاء هر دامنه گرفته اند.

مقایسه لینک سازی خارجی شرکت های فعال در صنعت فروش بلیط هواپیما

گرفتن ۲۱۳۴ بک لینک از هر دامنه برای این مجموعه از وبسایت ها غیر از خرید بک لینک امکان پذیر نیست و این موضوع نشان دهنده این است که یکی از استراتژی های لینک سازی خارجی  آنها، خرید بک لینک است. بعضی از این وبسایت ها آنقدر با هم رقابت نزدیکی دارند که تلاش می کنند تا وبسایت هایی را برای خرید بک لینک پیدا کنند که رقبایشان از آنجا لینک نگرفته باشند یا به صورت انحصاری لینک بگیرند.

نکته خیلی مهم : ابزارهای واسط مانند Moz و Ahrefs بسیاری از تبلیغات بنری (بک لینک از نوع image) این سایت ها را نیز به عنوان بک لینک در نظر گرفته اند ولی من لینک های از جنس content آنها را نیز بررسی کردم و همین نتیجه را گرفتم.

خرید بک لینک توسط علی بابا
خرید بک لینک توسط علی بابا

 

خرید بک لینک توسط الی گشت
خرید بک لینک توسط الی گشت

 

خرید بک لینک توسط قاصدک 24
خرید بک لینک توسط قاصدک ۲۴

 

خرید بک لینک توسط فلایتیو
خرید بک لینک توسط فلایتیو

آیا فقط از خرید بک لینک در لینک سازی خارجی استفاده می­کنند؟

خیر، اگر دقیتر بگویم، استخوان بندی لینک سازی خارجی آنها رپورتاژ آگهی است ولی در کنار آن از خرید بک لینک، ایجاد پروفایل در فروم ها و حتی لینک های کامنتی هم استفاده می­کنند. قبلا تصور من این بود که لینک های کامنتی و پروفایل و … مخصوص کسب و کارهای کوچک یا بودجه های کم است، اما همانطور که مشاهده می­کنید ترکیب انواع بک لینک ها و توازن بین آنها برای رسیدن و ماندن در رتبه ۱ گوگل بخصوص در صنعت های پر رقابت یک استراتژی هوشمندانه است.

لینک سازی خارجی به روش کامنت توسط علی بابا
لینک سازی خارجی به روش کامنت توسط علی بابا
لینک سازی خارجی به روش ساخت پروفایل توسط تیم سئو علی بابا
لینک سازی خارجی به روش ساخت پروفایل توسط تیم سئو علی بابا

تاثیر ورودی از کلمه کلیدی برند در سئو

علی بابا بین تمامی شرکت های فوق، بیشترین ورودی از طریق کلمه برند یعنی “علی بابا” را دارد و این موضوع به سئو سایت علی بابا نیز کمک خیلی زیادی کرده است. با جستجو کوئری بلیط هواپیما، یکی از پیشنهادات گوگل “بلیط هواپیما علی بابا” است. نمیدانم این suggest از گوگل به خاطر تبلیغات وسیع و برندینگ علی بابا است یا ترفندهایی که تیم سئو علی بابا به کار میگیرند (سئو برندینگ )، به هر حال یکی از پارامترهای موثر در کسب رتبه ۱ در اکثر کلمات کلیدی مهم در این صنعت شده است. در این مورد وبسایت مستربلیط هم خوب کار کرده است.

تاثیر برندینگ علی بابا در سرچ برندینگ
تاثیر برندینگ علی بابا در سرچ برندینگ

 

ورودی از طریق کلمه برند شرکت های فعال فروش بلیط هواپیما
ورودی از طریق کلمه برند شرکت های فعال فروش بلیط هواپیما

تاثیر سوشیال سیگنال در سئو

سوشیال سیگنال ها هم مانند بک لینک عمل می­کنند و گوگل از طریق آن ها، میزان حضور یک سایت یا صفحه را در اذهان عمومی بررسی می­کند (در علم برندینگ به آن برند آگاهی یا brand awareness می­گویند که یکی از شاخص ­های اندازه گیری قدرت برند است) که تیم سئو علی بابا به خوبی از آن استفاده کرده اند.

استفاده از سوشیال سیگنال توسط تیم سئو علی بابا
استفاده از سوشیال سیگنال توسط تیم سئو علی بابا

جالب اینجاست که تعداد شیر فیسبوک رتبه ۱ تا ۳ در کوئری بلیط هوایپما، با رتبه آن ها در serps هم رابطه مستیقیم داره.

سوال از شما :

از آنجایی که یکی دیگر از شاخصه های قدرت برند، محبوبیت یا میزان حل مساله آن برند (باری که از روی دوش مخاطب بر می­دارد) است، سوالی را اینجا طرح می­کنم که دوست دارم نظر خودتون را اعلام کنید. :

دو سناریو را در نظر بگیرید :

سناریو ۱ : ۲ هزار نفر دیجیتال آنالیتیکس را در صفحات فیسبوک خودشان شیر کرده اند و بار معنایی پیام آنها منفی است. مثلا نوشته اند، محتوا دیجیتال آنالیتیکس خوبی نیست و ما انتظار بیشتری از این وبسایت داریم.

سناریو ۲ :۲ هزار نفر دیجیتال آنالیتیکس را در صفحات فیسبوک خودشان شیر کرده اند و بار معنایی پیام آنها بسیار مثبت است. مثلا نوشته اند که وبسایت دیجیتال آنالیتیکس سایت خیلی خوبی است و با انتشار محتوا تحلیلی، نکات زیادی را به من یاد می­دهد.

آیا تاثیر این دو سوشیال سیگنال یکی است ؟  آیا موتورهای جستجو می­توانند میزان محبوبیت یک برند را هم آنالیز کنند؟ هیتلر و صدام حسین هر دو برند هستند ولی برندهای محبوب نیستند.

پاسخ یا دیدگاه خودتون را در قسمت نظرات همین صفحه مطرح کنید.

 

تداوم لینک سازی خارجی پس از رسیدن به رتبه ۱

قاعدتا در صنعتی که رقابت زیاد باشد، تیم های سئو در آن صنعت مشغله کاری بیشتری دارند و برخلاف تصور خیلی از مردم یا مدیران، رسیدن به رتبه ۱ گوگل به معنی زنگ تفریح و استراحت برای تیم سئو نیست. تصاویر زیر از بک لینک های علی بابا نشان می­دهد که با وجود کسب رتبه یک در کوئری “بلیط اتوبوس” هنوز هم به لینک سازی ادامه می­دهند.

تداوم لینک سازی خارجی پس از رسیدن به رتبه یک توسط تیم سئو علی بابا
تداوم لینک سازی خارجی پس از رسیدن به رتبه یک توسط تیم سئو علی بابا

 

لینک سازی خارجی به روش ساخت پروفایل توسط تیم سئو علی بابا
لینک سازی خارجی به روش ساخت پروفایل توسط تیم سئو علی بابا

نتیجه گیری :

استخوان بندی لینک سازی خارجی علی بابا، رپورتاژ آگهی است و در کنار آن از ترکیب انواع حالت های لینک سازی خارجی استفاده می­کنند. ورودی از کلمه برند و سوشیال سیگنال یکی از تفاوت های اصلی در سئو علی بابا است و رها نکردن بازار حتی بعد از رسیدن به رتبه ۱ گوگل، نشان دهنده هوشیاری تیم سئو علی بابا نسبت به میزان رقابت موجود در این صنعت است. و در نهایت فکر میکنم ترکیب استراتژی های مختلف لینک سازی خارجی و ایجاد توازن در نوع بک لینک ها، اصلی ترین عامل پیروزی علی بابا در جنگ بین تیم های سئو وبسایت های فعال در صنعت فروش بلیط هواپیما و گردشگری ایران می­باشد.

راستی، به اولین عکس این مطلب مراجعه کنید. الی گشت از نظر شاخص های ابزارهای واسط مانند MOZ دست کمی از علی بابا ندارد اما پوزیشن آنها در کلمات کلیدی اصلی این صنعت چند رتبه پایینتر است. به نظر شما علت آن چیست؟ ما با تحلیل وبسایت های دیگر نکات خیلی جالبی را می­توانیم یاد بگیریم و با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.

همچنین بخوانید : لینک سازی خارجی به سبک دیجی کالا همراه با تحلیل و تصویر بک لینک ها

دسترسی به مقالات تحلیلی دیگر

اگر از مطالعه این مطلب لذت بردید، خبر خوبی برای شما دارم. انتشار چنین محتواهایی در دیجیتال آنالیتیکس به صورت پیوسته ادامه پیدا خواهد کرد که با عضویت در خبرنامه دیجیتال آنالیتیکس از مطالب آموزشی با رویکرد تحلیلی، درباره موضوعات مختلف حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع خواهید شد.

محسن منکرسی

من عاشق دیجیتال مارکتینگ و بازارهای مالی هستم. تلاشم این هست که به شرکت های کوچک و بزرگ در مدیریت و توسعه کسب و کار آنلاین خودشون کمک کنم. دانش و تجربیاتم را در قالب مقاله و فایل های آموزشی کاربردی در اینجا با شما به اشتراک می گذارم.

10 thoughts on “چگونه علی بابا در جنگ بین تیم های سئو شرکت­های هواپیمایی پیروز است؟”

  1. مقاله جالبی بود.
    راستی آقا منکرسی اون نموداری که برای شبکه های اجتماعی بود، باچه ابزار و سایتی گرفته شده است؟
    تشکر

    1. سلام
      خوش حالم که این مقاله برایت مفید بوده.
      تصویر بخش سوشیال سیگنال، با ابزار ahrefs هست. View کلی از کسایی که با کوئری بلیط هواپیما در صفحه یک هستند.

  2. ممنون از مقاله خوبت.
    البته به نظر من خود برند علی بابا یکی از دلایل اصلی موفقیت این سایت هستش که به راحتی نمیشه با صرف هزینه باهاش رقابت کرد.
    حالا اینکه چطوری “علی بابا” اینقدر خوب تو دهن میچرخه و بر هرکی بگی خیلی راحت توی یادش میمونه جای تحلیل خودش رو داره اما محبوبیت این برند در نهایت نشانه ای از توانایی تیم مارکتینگ این شرکت هستش.

    1. خواهش میکنم.

      البته اینکه چند سال هست که با کلمات کلیدی اصلی این حوزه در رتبه ۱ هستند و از این ناحیه imp زیادی گرفتند، به افزایش برند آگاهی و در نتیجه به برندینگشون کمک کرده.

  3. یک مقاله عالی دیگه!
    واقعا وبسایت شما مورد علاقه من واقع شده و شیوه نگارش و تحلیل شما رو خیلی میپسندم.
    خوشحال میشم اگر مایل بودین در وبمستر خاکستری یک پست مهمان بنویسین!

    1. ممنونم از شما آقای حسن زاده
      امیدوارم جضورتون در دیجیتال آنالیتیکس پیوسته باشه و مقالات آینده هم رضایت شما را جلب کنه

  4. درود بر شما و سپاس از تحلیل خوبتان. آیا بهتر نیست در عنوان به جای «چرا» از «چگونه» استفاده کنید؟

    یعنی بشود: چگونه علی بابا در جنگ بین تیم های سئو شرکت­های هواپیمایی پیروز است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *