دیجیتال آنالیتیکس

گذار از عصر فناوری اطلاعات به فناوری داده یا Data Technology

گذار از IT به DT

در قرن ۲۱ دوره های زمانی تحول در زندگی انسان به واسطه تکنولوژی و اینترنت بسیار کوتاه شده است. اینترنت سیاره ای را شکل داده که گویی کمپانی های بزرگ و محصولات آنها به عنوان کره های مختلف و انسان ها ستاره های این سیاره سیال هستند. زندگی بشر آنقدر به تکنولوژی و اینترنت وابسته شده که اگر کلیات برنامه های استراتژیک کمپانی های بزرگ تکنولوژی (در حوزه سخت افزار و نرم افزار) مانند گوگل ، اپل ، مایکروسافت ، IMBM ، سامسونگ و … بویژه آنهایی که عموم انسان ها یا کسب و کارهای کره زمین را مخاطب خود قرار داده اند را کنار یکدیگر بگذاریم، میتوانیم جهت زندگی آینده بشر را نیز پیش بینی کنیم.

فناوری اطلاعات (Information Technology ) طی ۲۰ سال گذشته برای کمپانی های بزرگ و پیشرو، تقریبا زیرساختی انحصاری را بوجود آورد که با استفاده از آن در زندگی بشر جولان داده و میدهند. آنها بدنه علم IT را آنقدر بزرگ کرده اند که تصور وسعت آن در ذهن هم بسیار دشوار شده است.(به نظرم غیرممکن هست)

نتیجه عمر کوتاه IT داده های بسیار عظیمی است که در کمپانی های بزرگ ذخیره شده، اما آنهایی که اهمیت دیتا و اطلاعات را زودتر شناسایی کرده اند و برای جمع‌آوری و انباشت این داده ها از ابتدا ساختارهایی را در نظر گرفته اند و در طول زمان از این داده ها سازه های اطلاعاتی تشکیل داده اند، در حال تصاحب بازار تکنولوژی هستند. چراکه بازار تکنولوژی به مرحله ای رسیده که توسعه آن وابسته به استفاده از داده های جمع آوری شده قبلی است. مانند گوگل که بنیاد آن بر همین اساس است و طبق رنکینگ ۲۰۱۷ اینتربرند جایگاه دوم برترین برند دنیا را بدست آورد.

پردازش ابری ، هوش مصنوعی و دیگر علوم مرتبط با Big Data در بازاری که توسعه آن وابسته به استفاده کمپانی ها از داده های انباشته شده میباشد، هویت پیدا میکنند.

چند مثال ساده :

شرکت alibaba.com :                                                                                                                                                                              بزرگترین شرکت تجارت الکترونیک دنیا میباشد که موسس و مدیرعامل آن ثروتمندترین فرد چین است. ایشان در جلسه ای که با سهامداران خود در سال ۲۰۱۷ داشت (ویدیو آن در یوتوب منتشر شده است) ، اعلام کرد که علی بابا طی ۱۸ سال گذشته داده های تجاری بسیار ارزشمندی را جمع‌آوری کرده است اما تا به حال حتی از ۱ درصد آنها هم استفاده نکرده اند و حتی نمیدانند چگونه از آنها استفاده کنند. ایشان استفاده از داده های تجاری جمع آوری شده را به عنوان برنامه و هدف استراتژیک ۲۰ سال آینده شرکت علی بابا معرفی کرد.

شرکت amazon.com :                                                                                                                                                                             بزرگترین خرده فروشی دنیا میباشد که بر اساس تحلیل رفتار کاربران از روی اطلاعات ذخیره شده، تشخیص میدهد که آنها در روزهای بارانی تمایل بیشتری به خرید انواع شکلات دارند ، بنابراین در روزهای بارانی انواع شکلات را به عنوان پیشنهاد ویژه به کاربرانی که موقعیت جغرافیایی آنها وضعیت بارانی داشته باشد نمایش میدهد. (بحث سفارشی سازی خدمت و محصول در توسعه بازار را بعدا بررسی خواهیم کرد).

اگر نگاهی به سیر تاریخی فناوری اطلاعات بیاندازیم متوجه میشویم که انسان در ۲۰ سال گذشته از هوش خود استفاده میکرده است تا ربات بسازد، اما الان تا  ۲۰ سال آینده تلاش میکند، رباتی بسازد که از انسان باهوش تر باشد !همانطور که خود شما هم متوجه شدید، دنیا در حال گذار از فناوری اطلاعات (IT) به فناوری داده های ذخیره شده (DT) است و امروزه کسانی که به Data Technology در حوزه کسب و کارهای مبتنی بر تکنولوژی و اینترنت توجه میکنند، میتوانند سهم بازار بیشتری در بازار پیدا کنند و کسب و کار خود را توسعه بدهند.

ما هم در علم دیجیتال آنالیتیکس (Digital Analytics) تلاش میکنیم تا داده های ارزشمند را برای کسب و کار آنلاین خود جمع‌آوری و از آنها برای مدیریت و توسعه کسب و کارمان استفاده کنیم.

تک ها

محسن منکرسی

من عاشق دیجیتال مارکتینگ و بازارهای مالی هستم. تلاشم این هست که به شرکت های کوچک و بزرگ در مدیریت و توسعه کسب و کار آنلاین خودشون کمک کنم. دانش و تجربیاتم را در قالب مقاله و فایل های آموزشی کاربردی در اینجا با شما به اشتراک می گذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *