گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس را قورت بدهید | آموزش گوگل آنالیتیکس

آموزش و معرفی گوگل آنالیتیکس

در سلسله مطاب گوگل آنالیتیکس ، میخواهیم شما را با این پلتفرم فوق العاده قدرتمند که در حوزه دیجیتال آنالیتیکس کاربرد دارد، آشنا کنیم و به شما آموزش بدهیم که چگونه مانند یک حرفه ای ابتدا گوگل آنالیتیکس را با استفاده از گوگل تگ منیجر Google Tag Manager نصب و پیکربندی کنید تا داده هایی قابل اعتماد جهت تصمیم گیری به شما ارئه کند، و چگونه داده هایی که برای شما جمع آوری میکند را تجزیه تحلیل کنید تا بتوانید حاشیه سود بیزینس آنلاین خود را افزایش بدهید. نگران راهکارهایی که باید برای بهبود کسب و کار آنلاین خود اتخاذ کنید هم نباشید، چون ما اینجا هستیم تا دقیقا همین راهکار های با ارزش را به شما ارائه کنیم.

گوگل آنالیتیکس چیست ؟

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، یکی از معروفترین ابزارهای تجزیه و تحلیل آمار دیجیتال در اینترنت است که شرکت گوگل آن را در سال ۲۰۰۵ به بازار دیجیتال آنالیتیکس (Digital Analytics) ارائه کرد. گوگل آنالیتیکس دو نسخه رایگان و پرمیوم دارد که قیمت نسخه پرمیوم آن سالیانه ۱۵۰٫۰۰۰ دلار است. با استفاده از گوگل آنالیتیکس میتوانیم ترافیک وبسایت را به گونه ای جمع آوری کنیم که بر اساس مفاهیم و مدل های اصلی بازاریابی و فروش، قابل تجزیه و تحلیل باشند و از این داده های جمع آوری شده در جهت افزایش سود و توسعه کسب و کار آنلاین خود استفاده کنیم. هدف گوگل آنالیتیکس، جمع آوری داده از کاربران وبسایت یا اپلیکیشن موبایل است تا با تجزیه تحلیل آنها نقاط قوت و ضعف کسب و کار آنلاین خود را شناسایی و در جهت بهینه سازی فرآیندهای دیجیتال مارکتینگ خود اقدام کنیم. همه چیز به افزایش نرخ تبدیل و ROI بر میگردد. به همین دلیل افزایش سود از طریق بهینه سازی نرخ تبدیل ، موضوع اصلی ما در دیجیتال آنالیتیکس است.

 

گوگل آنالیتیکس چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار میدهد ؟

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیک به صورت کلی داده ها را در ۵ دسته زیر تقسیم بندی میکند :

۱- ترافیک لحظه ای وبسایت  ( REAL-TIME ):

  • کاربرانی که در همین لحظه مشغول بازدید از وبسایت هستند، کدام صفحات را نگاه میکنند و چقدر با محقق شدن اهداف، به عنوان مثال خرید یک محصول فاصله دارند؟

۲- لیست مخاطبان ( AUDIENCE ):

  • با روش هایی خاص برای تمامی بازدید کنندگان وبسایت، حتی آنهایی که از طریق موتورهای جستجو وارد سایت شده اند و اولین بار است که سایت ما را میبینند، یک پروفایل مجازی درست میکند. جنسیت کاربران، موقعیت جغرافیایی، نوع مرورگری که استفاده میکنند، محتواهایی که برای آنها جذاب است و حتی اینکه به کدام یک از دسته بندی های محتوایی بیشتر علاق دارند را به ما نشان میدهد.

۳- منشاء ترافیک و بازدید ورودی وبسایت در گوگل آنالیتیکس ( ACQUISITION ):

  • از جمله سوالاتی که در این قسمت از گوگل آنالیتیکس میتوانیم پاسخ بدهیم :
    – بازدید کنندگان از چه مسیرهایی وارد وبسایت شما شده اند؟
    – کدام یک از مسیرهای ورودی به وبسایت بیشترین سود را به شما میرساند؟
    – کدام کمپین های تبلیغاتی موثرتر هستند؟
    – بازدیدکنندگانی که از طریق موتورهای جستجو وارد وبسایت شما شده اند، چه کلمه ای را سرچ کرده بودند؟

۴- آنالیز رفتار کاربران وبسایت در گوگل آنالیتیکس ( BEHAVIOR ):

  • در این قسمت گوگل آنالیتیکس امکاناتی را در اختیار ما گذاشته است تا بتوانیم رفتار کاربران وبسایت یا اپلیکیشن موبایل را بررسی و تحلیل کنیم،
    به عنوان مثال میتوایند مسیر حرکت کاربران از بدو ورود به وبسایت تا زمانی که صفحه سایت شما را میبنند را بررسی کنید.
    مدت زمانی که کاربران در سایت مانده اند، یکی از عوامل نشان دهنده چذابیت وبسایت یا صفحات فرود (Landing Pages) برای بازدیدکنندگان است که در قسمت Behavior میتوانیم آن را بررسی کنیم.
    – کاربران داخل وبسایت چه چیزی را سرچ کرده اند ؟
    – کدام صفحه از وبسایت بیشترین کاربر را از سایت شما بیرون میراند ؟ (برای کاربران جذاب نیست)
    – مدت زمان لود هر صفحه یا ارتباط با سرور هاست برای هر کاربر چقدر است ؟
    – به طور میانگین برای هر بازدیدکننده چه تعداد از صفحات وبسایت برای هر کاربر جذاب بوده است ؟و بسیاری از سوالات دیگری که جنبه تحلیل رفتاری بازدیدکنندگان را دارد در این قسمت جای گرفته اند

۵- هدف های از پیش تعیین شده ای که در وبسایت محقق شده اند. ( CONVERSIONS )

  • در هر صفحه از وبسایت شما انتظار دارید که هر کاربر چه کاری را انجام بدهد ؟ هر کاری که از کاربر انتظار دارید به معنی هدف (Goal) آن صفحه از وبسایت است. این هدف میتواند خرید یک محصول، تکمیل فرم ثبت نام، عضویت در خبرنامه، دیدن یک ویدیو، به اشتراک گذاری یک پست در شبکه های اجتمای، کلیک کردن روی قسمت خاصی از صفحه، دانلود یک فایل یا کلیک کردن روی یک لینک باشد. تمام این اهداف توسط گوگل آنالیتیکس قابل اندازه گیری و ارزیابی هستند و به کمک آن میتوانیم بفهمیم در هر لحظه چه تعداد از کاربران هدف یک صفحه را محقق کرده اند. به تحقق هر هدف توسط هر کاربر به اصطلاح تبدیل یا Conversion می گویند. اگر تعداد تبدیل ها را به تعداد بازدیدکنندگان تقسیم کنیم، نرخ تبدیل یا Conversion Rate به دست می آید که تمام تلاش ما این خواهد بود که نرخ تبدیل را افزایش بدهیم. شاید برایتان عجیب باشد اما افزایش نرخ تبدیل الزاما به منزله افزایش سود نیست و گوگل آنالیتیکس دقیقا برای همین کار است که تشخیص بدهیم کدام یک از مسیرهای تحقق اهداف مانند روش های مختلف  بازاریابی ، کدام صفحه، کدام کلمه کلیدی، کدام کمپین یا تبلیغ، بیشترین سود را برای وبسایت دارد و از این به بعد انرژی و منابع خود را روی افزایش نرخ تبدیل از طریق همان مسیر سود آور بگذاریم.- در قسمت Conversion میتوانید بفهمید که کاربر دقیقا قبل از اینکه هدف شما را در سایت یا صفحه ای از وبسایت محقق کند، در کدام یک از صفحات بوده و چه مسیری را تا تحقق هدف مشخص شده طی کرده است.

در تصویر زیر نمای صفحه اول پنل گوگل آنالیتیکس را مشاهده میکنید که ۵ قسمت اصلی آن با کادر قرمز رنگ مشخص شده است.

  • نمای صفحه اول پنل گوگل آنالیتیکس
    صفحه اول گوگل آنالیتیکس

 

  • هر کدام از این ۵ قسمت اصلی زیرشاخه های کاربردی زیادی دارند که حتما در پست های آتی به آن ها میپردازیم. فعلا در این مقاله نمیخواهیم وارد جزئیات شویم، چراکه جزئیات در این پلتفرم  بسیار با اهمیت هستند و هر کدام را باید در پست های آموزشی مجزا با هم مرور کنیم. فکر کنم اینطوری شما هم بهتر یاد بگیرید.
    این را به یاد داشته باشید که همیشه میتوانید از منو اصلی سایت در قسمت گوگل آنالیتیکس یا GA، به جدیدترین مطالب آموزشی و تحلیلی پیرامون این پلتفرم ارزشمند در سایت دیجیتال آنالیتیکس دسترسی پیدا کنید. و یا با عضویت در خبرنامه ، این مطالب با ارزش را در ایمیل خود دریافت کنید. لطفا از اینجا به بعد با دقت بیشتری مطالعه کنید. چراکه اگر قصد گرفتن گواهی های گوگل آنالیتیکس را در سطح مقدماتی و پیشرفته دارید، قطعا مطالب زیر به شما کمک خواهد کرد.مقاله آموزش نصب گوگل آنالیتیکس با استفاده از گوگل تگ منیجر هم برای شما کاربردی و مفید خواهد بود.

آیا برای استفاده از گوگل آنالیتیکس به دانش برنامه نویسی نیاز دارید؟

خیر، گوگل آنالیتیکس یک کد جاوا اسکریپت به نام Tracking Code در اختیار ما میگذارد که با قرار دادن آن در صفحات وبسایت، داده هایی را جمع آوری و در سرور خودش ذخیره میکند. سپس برای دسترسی به آن داده ها یک پنل در اختیار ما گذاشته که از طریق آن میتوانیم تمام داده ها را به صورت دسته بندی شده و منظم مشاهده کنیم و بر اساس شاخص های مختلف علم مدیریت و بازاریابی، آن داده ها را مورد بررسی و تحلیل قرار بدهیم. اما باید در نظر داشته باشید که برای بعضی از تنظیمات پیشرفته مانند تعریف برخی از اهداف خاص مانند Event ها ، دانستن مفاهیم پایه ای برنامه نویسی بسیار به ما کمک میکند.

گوگل آنالیتیکس چگونه کار میکند ؟

گوگل آنالیتیکس را میتوانیم از نظر عملکرد به دو قسمت جمع آوری داده (Data Collection) و پردازش داده (Data Processing) تقسیم بندی کنیم.

۱- جمع آوری داده (Data Collection) : 

همانطور که در پاراگراف قبل اشاره کردیم، یک Tracking Code (قطعه کدی که خود گوگل به ما میدهد تا درون سایت بگذاریم) پشت صفحات سایت ما قرار میگیرد و همیشه گوش به زنگ است تا یک اکشن درون صفحه اتفاق بیافتد (Interaction) و اطلاعات آن اکشن را به سمت سرور آنالیتیک بفرستد. هر اکشن داخلی که صورت میگیرد یک درخواست یا Hit به سمت سرور گوگل آنالیتیکس ارسال میشود که این درخواست های ارسالی نیز اطلاعاتی را با خود حمل میکنند. (ویژه دوره پیشرفته آنالیتیکس).

به صورت کلی ۵ نوع درخواست (Hit) وجود دارد که آنالیتیک آن ها را در نظر میگیرد.

  • ۱- Page View Hits : در واقع با لود شدن صفحه این درخواست اکتیو میشود
    ۲- Event Hits : وقتی کاربر روی یک لینک کلیک کند، فایلی را پلی کند یا آن را دانلود کند، یا حتی روی عنصری در صفحه سایت کلیک کند در واقع یک Event صورت گرفته است که با کمک آنالیتیک میتوانیم به صورت کامل آن ها را جمع آوری و یا حتی بر اساس آن ها اهدافی را مشخص کنیم. با هر Event که صورت میگیرد ۴ پارامتر Action – Category – Label – Value  به سمت سرور آنالیتیک ارسال میشود
    ۳- Transaction Hits : مخصوص فروشگاه های اینترنتی است که پرداخت آنلاین دارند.
    ۴- Social Hits : وقتی کاربر روی دکمه اشتراک یا لایک در شبکه های اجتماعی مطلبی در سایت شما کلیک کند این Hit اکتیو میشود.
    ۵- Page Timing Hits : نوعی از درخواست ها هستند که به مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت یا اپلیکیشن موبایل بستگی دارند.
  • توجه :
    در نظر داشته باشید که بحث URL Stream ها در Event ها مطرح میشوند و اطلاعاتی از جمله زبان مرورگر کاربر، رزولوشن صفحه، عنوان صفحه ای که میبیند را به سمت سرور آنالیتیکس ارسال میکند که بعدا به آنها خواهیم پرداخت. در حد اشاره این نکته را هم بدانید وقتی یک کاربر از صفحه دیدن میکند، آنالیتیکس با تلفیق IP و Coockie مرورگر آن کاربر، برایش یک ID منحصر به فرد درست میکند که دقیقا از هیمن ID برای تشخیص بازدیدکننده های جدید یا بازگشتی و همچنین ایجاد لیست مخاطبان استفاده میکند. اختصاص ID منحصر به فرد و پایدرا به کاربران وبسایت یا اپلیکیشن، یکی از بزرگترین چالش ها در حوزه دیجیتال آنالیتیکس به حساب می آید که نظریه های علمی گوناگونی راجع به آن ها مطرح شده است و همچنان موضوع داغ محافل رده بالای دیجیتال آنالیتیکس به حساب می آید. به همین دلیل تا همینجا بسنده میکنیم و شاید در مطلبی مجزا آن ها را مورد بحث قرار دهیم.درخواست های نوع ۱ ، ۲ و ۳ متداول تر هستند.
۲- پردازش داده (Data Processing) : 

در آنالیتیکس دو نوع گزارش لحظه ای و استاندارد داریم. تمامی Hit ها در قسمت Real Time آنالیتیکس با اختلاف چند ثانیه قابل مشاهده است، اما چند دقیقه یا چندین ساعت طول میکشد تا آن دیتا در گزارش های استاندارد درج شوند. علت این فاصله زمانی، پردازش هایی است که روی داده های جمع آوری شده صورت میگرند و یکی از تعهدات گوگل در نسخه پریمیوم آنالیتیکس این است که این مدت زمان بیشتر از ۴ ساعت نخواهد شد. وقتی آنالیتیکس میخواهد روی داده های دریافتی که در مرحله قبل توضیح دادیم عملیاتی را انجام بدهد، سه مرحله زیر حتما جزئی از پردازش ها خواهد بود.

  • ۱- بررسی بازگشتی بودن بازدیدکننده  New vs Returning Users
    ۲- دسته بندی درخواست ها بر اساس Sessions
    ۳- ترکیب درخواست ها با دیتاهایی از منابع دیگر

هر کدام از موارد بالا توضیحات مفصلی دارند که در قسمت هایی از دوره آموزش ویدیویی گوگل آنالیتیکس مورد بررسی قرار میگیرند. این ویدیوهای آموزشی در دو سری مقدماتی و پیشرفته در حال آماده سازی هستند که به زودی آن ها را در وبسایت دیجیتال آنالیتیکس منتشر خواهیم کرد. اگر تمایل دارید که بلافاصله پس از انتشار ویدیو های آموزش گوگل آنالیتیکس، شما را از طریق ایمیل مطلع کنیم، در خبرنامه دیجیتال آنالیتیکس عضو شوید و با ما همراه باشید.

همچنین اگر احساس میکنید که متن بالا باید اصلاح شود یا در همینجا سوالی برایتان بوجود آمده است، میتوانیم از طریق بخش نظرات با همدیگر در ارتباط باشیم.

منبع
Google Analytics
تک ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *