کتاب الکترونیک

کتاب اصطلاحات و مفاهیم مهم در دیجیتال مارکتینگ

بیش از 100 اصطلاح مهم و کاربردی که باید بدانید

علم دیجیتال مارکتینگ بسیار وسیع است و  با گذر زمان به واسطه توسعه دیجیتال به وسعت آن نیز افزوده می­شود. به همین دلیل تلاش کرده ام تا اصطلاحات و مفاهیم کلیدی در حوزه دیجیتال مارکتینگ را به صورت مجموعه ای یکپارچه با ساختاری منظم گردآوری کنم تا این کتاب برای افراد حرفه ای به عنوان یک دستیار و برای افرادی که به تازگی می­خواهند دیجیتال مارکتینگ را بیاموزند به عنوان یک منبع آموزشی باشد. اصطلاحات و مفاهیم را به بخش­های مختلفی از جمله مفاهیم کلی مارکتینگ، اصطلاحات در انواع کانال­های دیجیتال مارکتینگ، اصطلاحات در انواع ابزارها و پلتفرم­های پرکاربرد بازاریابی اینترنتی و اصطلاحات رایج در حوزه دیجیتال آنالیتیکس تقسیم بندی کرده ام تا خواننده بتواند جایگاه استفاده از هر کدام را نیز تا حدودی تشخیص بدهد.

اصطلاحات و مفاهیم کلی در دیجیتال مارکتینگ

 

بازار هدف / مخاطبان هدف:

مجموعه افراد یا سازمان­هایی که محصول یا خدمات ما نیاز آن­ها را رفع می­کند.

پروموت / پروموشن (Promotion) :

معرفی محصول یا خدمت به مخاطبان هدف.

کپمین بازاریابی(Marketing Campaign)  :

مجموعه اقدامات و فرآیندهای برنامه ریزی شده برای پروموت یک محصول یا خدمت.

تاچ پوینت (Touchpoint) :

 جایی که از طریق آن در فضای آنلاین با مشتری ارتباط برقرا می­کنیم و یا خرید و فروش صورت می­گیرد. وبسایت، اپلیکیشن، اینستاگرام یا تلگرام هر کدام یک تاچ پوینت هستند.

مشتری بالقوه :

برخی از مخاطبان هدف که حاظر هستند به خاطر محصول یا خدمتی که ارائه می­کنیم، پول پرداخت کنند اما هنوز ما را نمی­شناسند.

سرنخ (Lead)  :

مشتریان بالقوه ای که که کسب و کار ما را شناخته اند، توجه آن­ها به ما جلب شده و طی فرآیندی ایمیل یا شماره تماس خود را در اختیار ما قرار داده اند اما هنوز خرید نکرده اند.

مشتری بالفعل :

افرادی که به خاطر محصول یا خدمتی که ارائه می­کنیم پول پرداخت کرده اند.

پرسونا (Persona) :

 اگر مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و ترجیحات و الگوهای فکری و رفتاری مخاطب فرضی را گردآوری کنیم، به این مجموعه پرسونای مخاطب گفته می‌شود.

تبدیل (Conversion) :

اتفاق افتادن هدفی هست که برای وبسایت یا کمپین خود در نظر گرفته ایم. مثلا اگر هدف ما از یک کمپین، دریافت ایمیل کاربران باشد،با دریافت هر ایمیل از هر کاربر، یک Conversion صورت گرفته است. اصطلاحا به آن تبدیل بازدید کننده به مشتری نیز گفته می­شود.

نرخ تبدیل (Conversion Rate) :

تعداد Conversion  ها تقسیم بر تعداد بازدیدهایی که از سایت یا اپلیکیشن صورت گرفته است.

قیف فروش /قیف خرید (Sales Funnel) :

به کلیه مراحلی که یک مشتری از زمان آشنایی با ما تا خرید نهایی طی می­کند را قیف فروش می­گویند.

هزینه ثبت نام  (Cost Per Register) :

میزان هزینه ای که برای هر رجیستر پرداخت کرده ایم. مثلا اگر برای جذب ۱۰۰۰ بازدید کننده از طریق تبلیغات کلیکی، ۱۰۰٫۰۰۰ تومان هزینه کرده باشیم و ۱۰ نفر در سایت یا اپلیکیشن ما ثبت نام کرده باشند، هزینه هر ثبت نام می­شود ۱۰۰٫۰۰۰ تومان تقسیم بر ۱۰ یعنی ۱۰٫۰۰۰ تومان.

هزینه مارکتینگ (Marketing Cost) :

در مثال قبل ما ۱۰۰٫۰۰۰ تومان برای جذب بازدید کننده هزینه کرده ایم که هزینه مارکتینگ ما همان ۱۰۰٫۰۰۰ تومان می­شود.

هزینه مارکتینگ هر فروش (Cost Per Sale) :

اگر از آن ۱۰ نفری که ثبت نام کرده اند ۱ نفر از آن­ها خرید نهایی را انجام بدهد، هزینه مارکتینگ آن فروش معادل ۱۰۰٫۰۰۰ تومان تقسیم بر ۱ یعنی ۱۰۰٫۰۰۰ تومان می­شود. به عبارت دیگر، ما ۱۰۰٫۰۰۰ تومان برای مارکتینگ یک فروش موفق هزینه کرده ایم. اما اگر فرض کنیم که از آن ۱۰ نفر ۵ نفر از آن­ها خرید نهایی را انجام داده باشند هزینه مارکتینگ هر فروش می­شود ۲۰٫۰۰۰ تومان.

هزینه فروش (Sale Cost) :

مجموع هزینه­های مارکتینگ، هزینه­های جاری و هزینه­های تولید محصول هزینه فروش را تشکیل می­دهند. در صورتی که میانگین حاشیه سود فروش از میانگین حاشیه هزینه فروش پایین تر باشد، کسب و کار ما ضررده است و اصطلاحا ROI آن منفی می­باشد.

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) :

میزان سود کسب شده تقسیم بر سرمایه اولیه ای که هزینه کرده ایم ضربدر ۱۰۰٫ در مثال قبل اگر سود فروش محصول یا خدمت ما ۳۰۰٫۰۰۰ تومان باشد نرخ بازکشت سرمایه یا Return On Investment  آن می­شود ۳۰۰%.  برای محاسبه سود باید هزینه فروش محصول یا خدمت خود را از مبلغ فروش کسر کنید.

شاخص­های کلیدی ارزیابی عملکرد (KPI’s) :

البته این یک اصطلاح در علم مدیریت است. برای بیهنه سازی تمام کارها به پارامتر­هایی نیاز داریم تا بتوانیم اثربخشی آن کار را اندازه بگیریم. مثلا ROI یکی از مهمترین شاخص­های کلیدی ارزیابی عملکرد برای یک کسب و کار اینترنتی است که تیم دیجیتال مارکتینگ تاثیر مستقیم روی آن دارد. به عنوان مثالی دیگر، رتبه کلمات کلیدی را می­توان به عنوان یک KPI مهم برای تیم سئو در نظر گرفت.

بنر مارکتینگ (Banner Marketing) :

به پروموت محصول یا خدمت از طریق بنرهایی که روی سایت یا اپلیکیشن نمایش داده می­شوند، بنر مارکتینگ می­گویند. این بنرها ممکن است تبلیغات سایت­های دیگر یا بنر متعلق به خود سایت باشد که به بازدیدکننده­ها نشان داده می­شود.

کامنت مارکتینگ (Comment Marketing) :

ثبت نظرات مثبت در سایت خودمان یا در فضاهایی که درباره سایت یا محصول ما صحبت کرده اند. امروزه درصد بالایی از مشتریان، نظرات افراد دیگر را مطالعه می­کنند تا مطمئن شوند که تصمیم درستی می­گیرند. به همین دلیل حضور موثر در قسمت نظرات سایت خودمان یا سایت­های دیگر بسیار می­تواند به تصمیم مشتری جهت خرید از ما یا ایجاد ذهنیت مثبت در او کمک کند.

هدف (Goal) :

کاری که انتظار داریم بازدیدکننده­ها آن را انجام بدهند. ممکن هست هدف از یک سایت یا کمپین تبلیغاتی، دریافت اطلاعات کاربران یا فروش یک محصول باشد. هدف­ها در حوزه دیجیتال مارکتینگ به دو قسمت Minor  و Macro تقسیم بندی می­شوند.

لندینگ پیج (Landing Page) :

صفحه ای که برای تحقق هدفی خاص به صورت ویژه طراحی و در اختیار کاربران قرار داده می­شود. معمولا به لندینگ پیج صفحه فرود هم گفته می­شود. همچنین بیشتر اوقات به اولین صفحه ای که کاربر پس از کلیک کردن روی یک تبلیغ یا بنر می­بیند، لندینگ پیج می­گویند.

(Call To Action) CTA :

دکمه ای که در سایت یا اپلیکیشن قرار می­دهیم تا کاربر را به سمت تحقق هدفی که ما مشخص کرده ایم هدایت کند. رنگ، اندازه، جایگاه دکمه در صفحه و متنی که روی دکمه مینویسیم، احتمال اینکه نظر کاربر را جلب کند و روی آن کلیک کند تاثیر می­گذارد.

تست  A/B یا A/B Test :

تست A/B یعنی ایجاد تغییرات جزئی در کمپین یا لندینگ پیج با هدف بررسی تاثیر آن تغییرات در نرخ تبدیل. مثلا دو ورژن A   و B  از یک لندیگ پیج ساخته می­شود و همزمان آن­ها را به تعداد مشخصی از بازدیدکنندگان نمایش می­دهیم. هر کدام نرخ تبدیل بالاتری داشت برنده می­شود و از آن ورژن برای ادامه کمپین استفاده می­کنیم.

برند آگاهی (Brand Awareness) :

حضور در اذهان مخاطبان را برند آگاهی می­گویند. اینکه مخاطبان بدانند ما حضور داریم و چه خدمت یا محصولی را ارائه می­کنیم. برند آگاهی یکی از شاخص­های اصلی در سنجش قدرت برند است و هر چقدر میزان برند آگاهی از برند ما بیشتر باشد، قدرت برند ما نیز بیشتر است. ( تبلیغات بنری، تبلیغات ویدیویی و تبلیغات در موتورهای جستجو به گونه ای که کلمات کلیدی به صورت Broad انتخاب شده باشند به افزایش میزان برند آگاهی کمک می­کنند).

 

اصطلاحات و مفاهیم کانال­ها و روش­های بازاریابی اینترنتی

 

کانال­های بازاریابی (Channels) :

پل­های ارتباطی آنلاین که می­توانیم خودمان را از طریق آنها به مشتریان معرفی کنیم یا مشتریان را به واسطه این کانال­های ارتباطی به سمت کسب و کار (وبسایت یا اپلیکیشن) خود هدایت کنیم. از جمله کانال­ها  و روشهایی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ بسیار کاربردی و مهم هستند می­توان به موارد زیر اشاره کرد.

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) :

کمپین­هایی که مبتنی بر ایمیل هستند، در واقع از کانال ارتباطی ایمیل استفاده می­کنند. انواع ایمیل اتومیشن­ها و کمپین­های مناسبتی که اجرا میشوند در کانال Email قرار می­گیرند.

تبلیغات کلیکی  یا پرداخت به ازاء کلیک (Pay-Per-Click Advertising (PPC  :

نوعی از تبلیغات آنلاین است که تبلیغ کننده به ازاء هر کلیکی که روی تبلیغش انجام شود مبلغی را به شرکت مجری تبلیغات پرداخت می­کند. معمولا حساب خود را باید شارژ کنید سپس به ازاء هر کلیک از شارژ اکانت شما کسر می­شود. دقت کنید که PPC را با CPC اشتباه نگیرید. PPC یک نوع از تبلیغات است اما CPC یا  Cost-Per-Click به معنی هزینه هر کلیک می­باشد.

سئو (SEO)  :

بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا Search Engine Optimization یعنی وبسایت خود را به گونه ای برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنیم تا کاربران از طریق جستجو در موتورهای جستجو بتوانند وبسایت ما را پیدا کنند. در واقع از طریق موتورهای جستجو خودمان را به مشتریان بلقوه معرفی می­کنیم.

تبلیغات نمایشی (Display Advertising) :

نوعی از تبلیغات است که تبلیغ کننده به خاطر دیده شدن تبلیغش به مجری تبلیغات مبلغی را پرداخت می­کند. مثلا به ازاء هر ۱۰۰۰ نفر که بنر تبلیغاتی اش را ببیند باید A تومان پرداخت کند. معمولا چنین تبلیغاتی به صورت بصری و در قالب بنر می­باشد که کاربرد اصلی آن برای برندینگ و افزایش برند آگاهی Brand Awareness  است. البته در ایران وقتی از تبلیغات بنری صحبت می­شود منظور همان تبلیغات PPC است و مجری تبلیغات به ازاء هر کلیکی که روی بنر تبلیغاتی شما انجام شود، مبلغی را از شما دریافت می­کند. همچنین در برخی از سایت­ها جایگاه­های ثابتی برای نمایش بنرها وجود دارند که نحوه محاسبه آن­ها به صورت اجاره ای می­باشد. یعنی یک جایگاه تبلیغات بنری ثابت در قسمتی از سایت یا اپلیکیشن را برای مدتی مشخص به ازاء پرداخت A تومان در اختیار شما می­گذارند.

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing (SMM   :

از طریق شبکه­های اجتماعی می­توان تعداد زیادی از مخاطبان اصلی را هدف قرار داد و با افزایش برند آگاهی میان آن­ها، سرنخ­هایی را ایجاد کرد که در انت­ها منجر به فروش شوند. لذا شبکه­های اجتماعی به عنوان یکی از اصلی ترین کانال­های بازاریابی آنلاین قلمداد می­شوند.

بازاریابی محتوا (Content Marketing) :

تولید محتوا با کیفیت مبتنی بر بازار هدف و انتشار صحیح آن می­تواند مخاطبان زیادی را به سمت کسب و کار آنلاین ما هدایت کند. لذا امروزه تولید محتوا یکی از کانال­ها یا ابزارهای استراتژیک در حوزه دیجیتال مارکتینگ بشمار می­آید.

افیلیت مارکتینگ / همکاری در فروش (Affiliate Marketing) :

در این روش بازاریابی، افراد دیگری محصول یا خدمات ما را از طریق وبسایت یا اپلیکیشن خودشان بازاریابی می­کنند و به ازاء هر فروش درصدی از فروش را به عنوان پورسانت دریافت می­کنند. بهترین تعریف برای همکاری در فروش، را می­توان از تعریف درآمد انفعالی هوشمند آقای پت فلین ارایه کرد.  ))همکاری در فروش، فرآیند کسب درآمد پورسانتی از طریق تبلیغ محصولات دیگران است. شما محصولی را که دوست دارید پیدا می­کنید،آن را تبلیغ می­کنید و قسمتی از سود حاصل از فروش را دریافت می­کنید. ))

پرفورمنس مارکتینگ (Performance Marketing) :

روشی از بازاریابی اینترنتی که پرداخت هزینه در کمپین­های آن مبتنی بر انجام شدن یک اکشن خاص مثل فروش، ثبت نام یا کلیک و … می­باشد. این روش را می­توان با بودجه­های حداقلی برای مارکتینگ اجرا کرد و لذا ریسک پایینی دارند. لازم به ذکر است که پرفورمنس مارکتینگ روش­های مختلفی دارد اما معروفترین آن­ها افیلیت مارکتینگ است.

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) :

این یک اصطلاح برای تبلیغاتی است که در موتورهای جستجو انجام می­دهیم. مثلا تبلیغات گوگل ادورز یکی از روش­های Search Engine Marketing هست که نوع­های مختلفی از جمله PPC دارد.

اصطلاحات و مفاهیم سئو (SEO)

 

کوئری (Query) :

عبارتی که کاربر در موتور جستجو، جستجو می­کند.

کلمه کلیدی (Keyword) :

: بخش اصلی از کوئری است که کاربر جستجو می­کند و بیشتر اوقات با کوئری مشابه است. کلمه کلیدی در واقع عبارتی است که ما می­خواهیم اگر در کوئری کاربر بود، سایت یا صفحه مورد نظر ما در رتبه اول نمایش داده شود.

تحقیق کلمه کلیدی Keyword Research)) :

 پیدا کردن کلمات کلیدی که کاربران، آن­ها را در کوئری­های خود استفاده می­کنند و  در صورتی که با آن کلمات در رتبه­های بالا از SERP باشیم، فروش ما افزایش پیدا می­کند.

کلمه کلیدی کوتاه (Short keyword) :

کلمات کلیدی که حداکثر  ۲ کلمه باشند.

کلمه کلیدی بلند (Long keyword) :

کلمات کلیدی که حداقل دو کلمه باشند.

سئو ON Page :

کلیه اقداماتی که جهت بهینه سازی وبسایت یا صفحه برای موتورهای جستجو روی سایت یا صفحه انجام می­دهیم.

تایتل صفحه / عنوان صفحه (Page Title) :

 در کدهای HTML در قسمت هدر صفحه، یک تگ مخصوص تایتل وجود دارد و عبارتی که بین آن قرار می­گیرد، عنوان صفحه است. به تایتل صفحه تگ تایتل هم گفته می­شود.

توضیح :

برای دیدن سورس کدهای هر صفحه، آن صفحه را باز کنید و دکمه Ctrl+U را بزنید.

مثال :

<title>گوگل تگ منیجر GTM چیست؟ آموزش گام به گام گوگل تگ منیجر Google Tag Manager</title>

در بیشتر اوقات موتورهای جستجو، دقیقا تایتل صفحه را به عنوان تایتل نتایج در SERP قرار می­دهند.

Page-Title
Page-Title

متا دسکریپشن / توضیح صفحه (Meta Description) :

در کدهای HTML در قسمت هدر صفحه، یک متا تگ مخصوص دسکریپشن وجود دارد و عبارتی که بین آن قرار می­گیرد، دسکریپشن یا توضیحات صفحه است. در بیشتر اوقات موتورهای جستجو، متا دسکریپشن را به عنوان دسکریپشن نتایج در SERP قرار می­دهند. اما اگر دسکریپشن تعریف نشده باشد موتور جستجو از محتوای متنی داخل صفحه هر تکه را که خودش صلاح بداند به عنوان توضیحات برای این صفحه در SERP لحاظ می­کند. متا دسکریپشن می­تواند تا ۳۲۰ کارکتر باشد.

مثال :

<meta name=”description” content=”گوگل تگ منیجر یک نرم افزار تحت وب است که با مرورگر باز می­شود و به شما این امکان را می­دهد تا بدون نیاز به کد نویسی و مراجعه مکرر به سورس کدها بتوانید تگ­های مورد نیازتان را ایجاد، حذف یا مدیریت کنید. با گوگل تگ منیجر Google Tag Manager می­توانید اطلاعات بسیار کاربردی و ارزشمندی از رفتار کاربران وبسایتتان بدست بیاورید.”/>

در بیشتر اوقات موتورهای جستجو، متا دسکریپشن را به عنوان دسکریپشن نتایج در SERP قرار می­دهند.

desc
desc

تگ H1 :

یک تگ HTML است که عنوان محتوا صفحه، درون آن قرار می­گیرد. در واقع تگ H1 موضوع اصلی محتوا صفحه را به موتور جستجو نشان می­دهد. بهتر است در یک صفحه بیش از یک تگ H1 نداشته باشیم. استفاده از کلمه کلیدی در تگ H1 برای سئو الزامی است.

مثال :

<h1 class=”post-title entry-title”>گوگل تگ منیجر GTM چیست ؟</h1>
h1-tag
h1-tag

تگ H2  :

یک تگ HTML می­باشد که عنوان هر پاراگراف از متن، درون آن قرار می­گیرد. در واقع تگ H2 موضوع اصلی هر پاراگراف از صفحه را به موتور جستجو نشان می­دهد. اهمیت H2 از H1 یک واحد کمتر است. در یک صفحه می­توانیم چند تگ H1 داشته باشیم.

مثال :

<h2>مزایا و معایب گوگل تگ منیجر GTM</h2>

h2-tag
h2-tag

تگ ALT  :

جایگزین متنی یک تصویر است که برای موتورهای جستجو مهم می­باشد. در صورتی که کاربران به هردلیل نتوانند عکس را مشاهده کنند، متنی که به عنوان ALT برای عکس درج شده باشد را می­بینند.

بردکرامپ (Breadcrumb) :

مسیر رسیدن یک کاربر از صفحه نخست یک سایت تا صفحات داخلی آن است که معمولا همان دسته بندی­های وبسایت می­باشد. بردکرامپ به صورت لینکدار معمولا در بالای صفحه نمایش داده می­شود تا هم کاربر بفهمد در چه مسیری از سایت قرار دارد و هم یک راه ساده برای گشت و گذار در قسمت­های مرتبط در اختیارش باشد.

breadcromp
breadcromp

لینک داخلی (Internal Link) :

به کلیه لینک­های درون سایت که به خود سایت اشاره می­کنند لینک داخلی می­گویند. لینک­های داخلی مانند راهنماهایی هستند که کاربران و موتورهای جستجو را برای بازدید از دیگر قسمت­های سایت راهنمایی می­کنند.

لینک خارجی (External Link) :

به کلیه لینک­های درون سایت که به سایت­های دیگر اشاره می­کنند لینک خارجی می­گویند. مثلا اگر در سایت خودتان انتهای یک مقاله منبع آن را ذکر کنید و به سایت منبع لینک بدهید، در این صورت آن لینک برای سایت شما یک لینک خارجی محسوب می­شود. همچنین اگر یک سایت به سایت شما لینک بدهد نیز برای سایت شما لینک خارجی محسوب می­شود. ­

لینک سازی خارجی (External Link Building) :

کلیه اقداماتی که برای دریافت لینک خارجی انجام می دهیم را لینک سازی خارجی یا بک لینک سازی می­گویند. بک لینک­ها یکی از مهمترین پارامتر­های موثر در سئو می­باشند.

لینک سازی داخلی (Internal Link Building) :

ساختن لینک­هایی درون صفحه که به قسمت­های دیگر سایت خودمان اشاره می­کنند. این کار به حرکت کاربران و موتورهای جستجو درون وبسایت کمک می­کند.

محتوا تکراری (Duplicate content) :

وجود دو صفحه در سایت با آدرسهای متفاوت که محتوا یکسان داشته باشند. از نظر موتورهای جستجو، محتوا تکراری یک پارامتر منفی است و امکان دارد که آن صفحات Index  نشوند.

تایتل تکراری (Duplicate title) :

وجود دو صفحه در سایت با آدرسهای متفاوت که تایتل یکسان داشته باشند. از نظر موتورهای جستجو، تایتل تکراری یک پارامتر منفی است امکان دارد که آن صفحات Index  نشوند.

دسکریپشن تکراری (Duplicate Description) :

وجود دو صفحه در سایت با آدرسهای که دسکریپشن یکسان داشته باشند. از نظر موتورهای جستجو، دسکریپشن تکراری یک پارامتر منفی میباشد امکان دارد که آن صفحات Index  نشوند.

تگ کنونیکال (Canonical Tag) :

 در صورتی که Duplicate content  در سایت وجود داشته باشد، از  این تگ استفاده می­کنیم تا صفحه اصلی که می­خواهیم Index  بشود را به موتور جستجو بشناسانیم. کنونیکال یک تگ HTML است که در هدر صفحه قرار می­گیرد و به صفحه اصلی یا مادر لینک می­شود.

مثال :                          <link rel=”canonical” href=”https://digitalanalytics.ir/” />

ریدایرکت ۳۰۱ (Redirect 301) :

به عنوان مثال با تغییر آدرس صفحه A، موتورهای جستجو دیگر نمی­توانند آن را ببینند و با خطا ۴۰۴ مواجه می­شوند و اگر آن صفحه در موتور جستجو ایندکس شده باشد، پوزیشن خود را از دست می­دهد. به همین دلیل لازم است تا آدرس جدید را به موتور جستجو اعلام کنیم. این کار را از طریق عمل ریدارکت ۳۰۱ انجام میدهیم و به موتورجستجو می­گوییم که آدرس صفحه A برای همیشه به آدرس جدید تغییر کرده است. همچنین در برخی موارد برای جلوگیری از ایجاد Duplicate  نیز استفاده می­شود. ( ریدارکت www یا HTTP )

پروتکل (HTTPS) :

یک پروتکل انتقال داده رمزنگاری شده است و در صورتی که سایت گواهی SSL داشته باشد این پروتکل در ابتدای آدرس دامنه اش قرار می­گیرد. از آنجایی که موتورهای جستجو تلاش می­کنند تا سایت­های امن را به کاربران خودشان نشان بدهند، به نظر میرسد که در مبحث سئو نیز مهم باشد.
مثال : Https://digitalanalytics.ir

سئو OFF Page :

کلیه اقداماتی که جهت بهینه سازی وبسایت یا صفحه برای موتورهای جستجو در خارج از سایت یا صفحه انجام می­دهیم.

بک لینک (Backlink) :

کلیه لینک­­های سایت ما که در سایت­های دیگر قرار می­گیرند را بک لینک می­گویند. بک لینک یکی از پارامتر­های مهم و تاثیرگذار در بهبود رتبه یک سایت یا صفحه در SERP می­باشد.

لینک سازی (Link Building) :

با توجه به اهمیت بک لینک، تلاش می­کنیم تا در سایت­های با کیفیت لینک سایت خودمان را درج کنیم. در واقع به صورت مصنوعی وبسایت خودمان را در سایت­های دیگر درج می­کنیم تا موتور جستجو وبسایت ما را به عنوان یک سایت مشهور در نظر بگیرد. اگر سایت­هایی که در آنها لینک سازی می­کنیم از نظر گوگل معتبر باشند، وبسایت ما در نظر گوگل یک سایت مشهور و محبوب شناخته می­شود که به مرور زمان منجر به بهبود رتبه سایت ما در SERP می­شود.

MOZ :

یک وبسایت به آدرس MOZ.COM است که شاخص­هایی را برای ارزیابی یک وبسایت از دیدگاه موتور جستجو طراحی و در اختیار عموم قرار داده است.  همچنین این وبسایت به صورت تخصصی روی مبحث سئو کار می­کند و بلاگ آن منبع مطالعاتی خوبی برای مباحث مربوط به سئو است.

دامین ادوریتی DA  (Domain Authority)  :

یکی از شاخص­های MOZ است که نشان دهنده قدرت دامنه یک سایت میباشد. عددی بین ۰ تا ۱۰۰ که هرچقدر این عدد بالاتر باشد احتمال اینکه آن وبسایت بتواند در رتبه­های بالاتری در SERP قرار بگیرد بیشتر است.

پیج ادوریتی PA) Page Authority) :

یکی از شاخص­های MOZ است که نشان دهنده قدرت صفحه ای مشخص از یک سایت می­باشد. عددی بین ۰ تا ۱۰۰ که هرچقدر این عدد بالاتر باشد احتمال اینکه آن صفحه بتواند در رتبه­های بالاتری در SERP قرار بگیرد بیشتر است.

وبسایت اسپم (Spam website)  :

وبسایت­هایی که مطالب را از دیگر وبسایت­ها دقیقا کپی پیست می­کنند و اصطلاحا هیچ گونه ارزشی به محتوایی که در سایت خود درج می­کنند اضافه نمی­کنند. چنین سایت هایی از نظر گوگل بد هستند و آن­ها را سایت­های اسپم می­داند. لینک گرفتن از سایت­های اسپم اثر منفی در سئو دارد.

اسپم اسکور (Spam Score) :

یکی از شاخص­های MOZ برای بررسی یک وبسایت است. عددی بین ۰ تا ۱۷ که هرچقدر این عدد بالاتر باشد نشان دهنده این است که آن سایت از نظر موتورهای جستجو احتمالا یک سایت اسپم است. برای بک لینک سازی نباید از سایت­هایی که اسپم اسکور آن­ها بالا می­باشد بک لینک بگیریم. ( از نظر بسیاری از متخصصان سئو اسپم اسکور مجاز برای لینک سازی حداکثر ۳ است)

آنچر تکست (Anchor text) :

کلمه، عبارت یا متنی که لینکدار باشد و با کلیک کردن روی آن به صفحه دیگری برویم. برای بک لینک گرفتن باید از آنچر تکست استفاده کنیم. البته باید در نظر داشته باشید که آنچر تکست می­بایست با موضوع اصلی صفحه ارتباط معنایی داشته باشد.

لینک (فالو Do-follow Link) :

لینک­هایی که اگر موتورهای جستجو به آن­ها برسند، از طریق آن­ها به سایت مقصد نیز سر می­زنند. (درگاه ورود مجدد موتور جستجو به سایت )

لینک No-follow Link :

لینک­هایی که اگر موتورهای جستجو به آن­ها برسند، از طریق آن­ها به سایت مقصد سر نمی­زنند.

سرپ (SERP)  (Search Engine Result Page) :

صفحه نتایج جستجو یا به عبارت دیگر، صفحه ای که پس از جستجو یک عبارت در موتور جستجو، به شما نشان داده می­شود.

نتایج طبیعی / ارگانیگ در SERP  (Organic Result) :

هنگامی که یک عبارت را جستجو می­کنید، نتیجه­هایی که به شما نشان داده می­شود دو نوع است. نتایج طبیعی و تبلیغات. وقتی ما راجع به سئو صحبت می­کنیم منظورمان این است که رتبه سایت ما در لیست نتایج طبیعی اول باشد.

نتایج غیر طبیعی در SERP :

منظور تبلیغ­هایی است که در صفحه SERP نشان داده می­شوند. کنار این نتایج AD نوشته شده است.

گوگل پنالتی (Google penalty) :

: اصطلاحی است که گوگل برای سایت­هایی که از موتور جستجو خودش حذف می­کند به کار می­برد و اصطلاحا آن­ها را پنالتی می­کند. اگر سایتی پنالتی شود، دیگر در SERP دیده نمی­شود.

کرال (Crawl) :

به معنی دیده و ذخیره شدن صفحه یا سایت توسط موتور جستجو است.

کرالر (Crawler) :

 ربات موتورهای جستجو است که به اصطلاح در سایت می­خزد و صفحات را کرال می­کند.

رقابت کلمه کلیدی (Keyword Competition) :

یکی از شاخص­های ارائه شده توسط الکسا برای بررسی میزان رقابت روی یک کلمه کلیدی است.

محبوبیت کلمه کلیدی (Keyword Popularity) :

یکی از شاخص­های ارائه شده توسط الکسا برای بررسی میزان محبوبیت روی یک کلمه کلیدی است. هر چقدر محبوبیت یک کلمه کلیدی بیشتر باشد، تعداد جستجو­هایی که شامل آن کلمه کلیدی می­شوند نیز بیشتر است.

سختی کلمه کلیدی (Keyword Difficulty) :

هر چقدر رقابت روی یک کلمه کلیدی کمتر باشد، سختی رتبه گرفتن روی آن کلمه کلیدی در SERP کمتر است.

ایندکس (Index) :

قرار گرفتن صفحه یا سایت کرال شده در SERP به معنی ایندکس شدن است.

سایت مپ (Sitemap) :

یک فایل با فرمت XML است که موتور جستجو را راهنمایی می­کند تا به قسمت­های مختلف سایت سر بزند و آن­ها را ببیند. در واقع نقشه دسترسی به قسمت­های مختلف سایت است که معمولا از طریق آدرس WWW.example.com/sitemap.xml  قابل مشاهده است.

فایل Robots.txt :

یک فایل با فرمت Text است که حرکت خزنده موتور جستجو درون سایت برای کرال کردن را محدود می­کند. این فایل درون­هاست آپلود می­شود و معمولا از طریق آدرس example.com/robots.txt در دسترس است.

وبمستر تولز (Webmaster Tools) :

موتور­های جستجو به مدیران وبسایت­ها یک پنل ارائه می­دهند تا از طریق آن بتوانند ارتباط نزدیکتری با موتور جستجو داشته باشند و وضعیت سایت خودشان در موتور جستجو را بررسی کنند.

فتچ (Fetch) :

در وبمستر بخشی به عنوان Fetch وجود دارد که به صورت دستی می­توانیم آدرس صفحه سایت خودمان را در آن قسمت ثبت کنیم تا ببینیم موتور جستجو آن صفحه را چگونه می­بیند. در صورت نیاز می­توانیم از موتورجستجو بخواهیم تا آن صفحه را ایندکس کند.

نرخ عبور از طریق کلیک (Click-through rate) :

حاصل تقسیم تعداد افرادی که روی یک لینک کلیک کرده اند بر تعداد کل افرادی که آن لینک را مشاهده کرده اند ضربدر ۱۰۰٫

نمایش (Impression) :

تعداد دفعاتی که یک لینک یا تبلیغ نمایش داده شده است.

رتبه Rank / Position :

جایگاه یک صفحه از سایت یا تبلیغ در SERP

سئوکپی (SEO Copywriting) :

نوشتن متن با کیفیتی که اصول سئو در آن رعایت شده و شامل کلمات کلیدی باشد تا در نتایج جستجو رتبه خوبی پیدا کند. در چنین متن­هایی، تکرار کلمه کلیدی در متن نباید خواننده را اذیت کند یا تمرکز محتوا را از روی Conversion بردارد.

Rich snippets :

اطلاعات تکمیلی است که موتورهای جستجو به نتایج جستجو اضافه می­کنند. مانند تعداد review­ها یا امتیازی که کاربران به آن صفحه داده اند که با ستاره نارنجی رنگ مشخص است.

Featured snippets :

پاسخ­های صریح و کوتاه به جستجوهای کاربران است که علاوه بر ۱۰ نتیجه موجود در serps نشان داده می­شود. این ویژگی هنوز برای جستجوهای به زبان فارسی فعال نشده است. ضمن اینکه برای قرار گرفتن در Featured snippets گوگل، محتوا باید ساختار منظم و خاص داشته باشد که با جستجو در گوگل می­توانید درباره آن اطلاعات کافی را کسب کنید. در تصویر زیر یک نمونه از Featured snippets را مشاهده می­کنید.

Featured-snippets
Featured-snippets

اصطلاحات و مفاهیم ایمیل مارکتینگ

 

نرخ باز شدن یا Open Rate :

تعداد ایمیل­های باز شده توسط کاربران تقسیم بر تعداد کل ایمیل­های ارسال شده ضربدر ۱۰۰٫

Email CTR  :

تعداد کلیک­هایی که روی محتوا ایمیل صورت گرفته و کاربر وارد وبسایت شده تقسیم بر کل ایمیل­های باز شده ضربدر ۱۰۰٫ یکی از مهمترین شاخص­­های ارزیابی ایمیل مارکتینگ است.

Deliverability :

تعداد ایمیل­هایی که در یک کمپین ایمیل مارکتینگ به اینباکس ایمیل کاربران رسیده باشد نه به فولدر اسپم یا بلک لیست.

شخصی سازی ایمیل  Personalization:

یعنی استفاده از نام، نام خانوادگی یا اطلاعات شخصی افراد در ایمیل. مثلا استفاده از اسم افراد در تایتل ایمیل، یا شروع محتوا ایمیل با درج نام کاربردریافت کننده ایمیل. البته ایجاد و ارسال محتوا به ایمیل کاربران بر اساس داده­هایی که از رفتار آن­ها در سایت یا اپلیکیشن جمع آوری شده است نیز، ورژن پیشرفته و بسیار موثر از شخصی سازی ایمیل است که در مباحث اتوماسیون بازاریابی مطرح می­شوند.

Bounce Back  :

تعداد ایمیل­هایی که به دست مخاطبان نرسیده است و به سمت خود شما بازگشته است. ممکن است زمانی اتفاق بیافتد که کاربران در نوشتن ایمیل خود اشتباه تایپی داشته باشند یا آن ایمیل وجود نداشته باشد.

 

اصطلاحات و مفاهیم تبلیغات کلیکی

 

CPI :

هزینه تبلیغات به ازاء هر بازدید. مخفف Cost per impression است.

CPM یا CPT :

هزینه تبلیغات به ازاء هر ۱۰۰۰ بازدید است. مخفف Cost per thousand impressions یا Cost per mille است.

CPA / PPA :

هزینه تبلیغ به ازاء انجام کاری است. معمولا در پرفورمنس مارکتینگ استفاده می­شود. مخفف Cost per acquisition  یا Pay per acquisition است. ولی معمولا اصطلاح Cost per action رایج تر است.

CPL :

هزینه تبلیغ به ازاء تکمیل فرم ثبت نام یا دریافت ایمیل کاربر است و تبلیغ کننده به ازاء تکمیل هر فرم ثبت نام، بدون در نظر گرفتن تعداد کلیک و نمایش هزینه می­پردازد.

تبلیغات همسان یا Native :

نوعی از تبلیغات که تبلیغ به گونه ای در محتوا صفحه نمایش داده می­شود که کاربران سایت گمان می­کنند که آن تبلیغ بخشی از محتوا سایت است.

محسن منکرسی

من عاشق دیجیتال مارکتینگ و بازارهای مالی هستم. تلاشم این هست که به شرکت های کوچک و بزرگ در مدیریت و توسعه کسب و کار آنلاین خودشون کمک کنم. دانش و تجربیاتم را در قالب مقاله و فایل های آموزشی کاربردی در اینجا با شما به اشتراک می گذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *