بلاگ دیجیتال آنالیتیکسبهینه سازیبهینه سازی موتورهای جستجولینک سازی خارجی
موضوعات داغ

رپورتاژ آگهی بخریم یا خودمان لینک سازی کنیم ؟ پیش از خرید رپورتاژ آگهی این مقاله را بخوانید

انتخاب بین خرید رپورتاژ آگهی یا اقدام به ساخت لینک در سایت های دیگر مستلزم در نظر گرفتن چند نکته کلیدی است که پیش از خرید رپورتاژ آگهی یا لینک سازی در سایت های دیگر باید آن ها را در نظر بگیرید. اگر مدیر سئو باشید یا تا به حال سئو سایت را انجام داده باشید، ممکن است شما هم سر این دو راهی گیر کرده باشد که باید رپورتاژ آگهی بخرم یا در سایت های دیگر به صورت دستی لینک سازی کنم ؟ کدام یک موثر است ؟ حساسیت در این موضوع زمانی بیشتر می شود که بیزینس متعلق به خودتان باشد و بحث مدیریت بودجه مطرح باشد. در این مقاله به صورت کامل و تحلیلی این ۲ سبک از استراتژی لینک سازی خارجی را بررسی می کنیم و در انتها فرمولی ساده را خواهید آموخت که پاسخ به این پرسش برای شما کار ساده ای می شود.

موضوع این مقاله ، از پرسش یکی از کاربران محترم سابت دیجیتال آنالیتیکس در قسمت نظرات مقاله بررسی لینک سازی خارجی به سبک دیجیکالا گرفته شده است که سوال مطرح شده به شرح زیر می باشد :

سوال علی درباره خرید رپورتاژ آگهی یا لینک سازی به صورت دستی
سوال علی درباره خرید رپورتاژ آگهی یا لینک سازی به صورت دستی

مفاهیمی که باید پیش از مطالعه این مقاله بدانید :

۱- رپورتاژ آگهی چیست :

یعنی در ازاء پرداخت وجه به سایت های دیگر، آن سایت محتوا مد نظر ما که شامل ۲ الی ۳ لینک فالو می شود را منتشر کند. این محتوا به همراه لینک ها به صورت دائمی در سایت منتشر کننده باقی خواهد ماند.

۲- لینک سازی در سایت های دیگر :

یعنی سایت هایی که امکان درج لینک به هر طریقی در آن ها وجود دارد را پیدا کنیم و لینک سایت خودمان را در آن ها درج کنیم. در این روش سایتی که ازش لینک دریافت می کنیم، به ازاء لینک ها پول دریافت نمی کنند

۳- مفهوم ROI :

به صورت فرمولی می توان گفت ROI همان نسبت سود حاصل از سرمایه گذاری به میزان هزینه اولیه است. به بیان ساده فرمول محاسبه ROI به صورت زیر است: ( برگرفته از ویرگول آقای علیرضا ابراهیمیان )

محاسبه نرخ بازگشت مالی در رپورتاژ آگهی
محاسبه نرخ بازگشت مالی در رپورتاژ آگهی

۴- مفهوم ROT :

اصطلاحا بهش return on time یا نرخ بازگشت سرمایه در واحد زمان می گویند. در ROT زمان بازگشت سرمایه مهمه ولی در ROI میزان بازگشت سرمایه مهم است.

اینکه از چه نوع لینک سازی خارجی برای صفحه یا سایت استفاده کنیم، به نظرم حداقل وابسته به ۳ پارامتر زیر است :

  1. سرعت بهبود رتبه مهم است یا خیر.
  2. صفحه لندینگ که میخواهیم روی آن کار کنیم، حاشیه سود مناسب دارد یا نه.
  3.  رقبا چطور کار کرده اند.
خب چند سناریو خواهیم داشت :

سناریو اول :

رپورتاژ آگهی بخرید اگر کلمه ای که می خواهید رتبه بگیرد، حجم جستجو بالایی دارد و در عین حال خدمت و محصولی که شما ارائه می کنید هم از حاشیه سود خوبی برخوردار است. اجرای کمپین رپورتاژ آگهی مستلزم هزینه هایی است که جزو هزینه های مارکتینگ قرار می گیرد. لذا باید محاسبه کنید که به ازاء هزینه ای که میخواهید انجام بدهید، بازگشت مالی مناسبی خواهید داشت یا خیر. اگر محدودیت زمانی برای بازگشت سرمایه دارید، آیا تعداد جستجوها، حاشیه سود محصول یا خدمت شما پتانسیل این را دارد که در مدت زمان مد نظر شما هزینه انجام شده برای رپورتاژ را به جیب شما برگرداند ؟ آیا حاضر هستید ۲۰ میلیون تومان برای رپورتاژ آگهی هزینه کنید و چندین سال بعد این هزینه از طریق سود حاصل از فروش به شما بازگردد ؟ پس باید محاسبات ROI ، ROT را انجام بدهید تا بر اساس آن ها بتوانید برای خرید رپورتاژ آگهی تصمیم بگیرید.

مثال : رتبه گرفتن صفحه A می تواند به تنهایی ۲۰٫۰۰۰ ترافیک مستقیم ماهیانه ایجاد کند. نرخ کانورت سایت خود را در این عدد ضرب کنید. معمولا نرخ کانورت سایت های فروشگاهی در ایران از کانال گوگل ، نزدیک به بین ۰٫۰۰۴ الی ۰٫۰۰۷ است. با بدبینی نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری را ۰٫۰۰۲ در نظر میگیرم ، یعنی در هر ماه حدود ۴۰ مشتری خواهیم داشت. اگر حاشیه سود فروش هر محصول در صفحه A به صورت میانگین ۱۰۰٫۰۰۰ تومان باشد، یعنی رسیدن صفحه A به رتبه ۱ میتواند ماهیانه ۴ میلیون تومان برای سایت سود مستقیم ایجاد کند. حالا همه چی بستگی به این دارد که هزینه کمپین رپورتاژ آگهی چقدر می شود و چقدر طول می کشد تا صفحه A به رتبه ۱ برسد. در نظر بگیریم که ۲۵ میلیون هزینه رپورتاژ آگهی کنیم و ۴ ماه هم زمان ببرد تا صفحه A به رتبه ۱ برسد. به صورت خلاصه  مقادیر زیر را داریم :

  • صفحه A اگه برسه رتبه ۱ ماهی ۴ میلیون سود ایجاد می کند.
  • ۲۵ میلیون هزینه می کنیم تا صفحه A به رتبه ۱ برسه.
  • ۴ ماه طول می کشه تا صفحه A به رتبه ۱ برسه.

یعنی از زمانی که صفحه A به رتبه ۱ برسه ، حدود ۶ ماه بعد، ۲۵ میلیون سرمایه اولیه شما بر میگرده، ۴ ماه هم زمان برده تا صفحه A به رتبه ۱ برسه جمعا میشود ۱۰ ماه. ( اینکه تو این ۴ ماه فروش ایجاد میشود را فاکتور بگیرید. برای پیش بینی ROI و ROT ، بهتره که هزینه را همیشه رو به بالا و  درآمد را روبه پایین گرد کنیم ).

یعنی شما ۲۵ میلیون هزینه رپورتاژ کردی، ۱۰ ماه بعد این ۲۵ میلیون به جیبت بر میگرده و از ماه یازدهم ماهی ۴ تومن سود دهی خواهد داشت. ( ضمن اینکه اگه رقبا کار کنند شما هم باید رپورتاژ ها را ادامه بدی )

سناریو دوم :

رپورتاژ آگهی بخر اگر زمان رسیدن به رتبه ۱ برایت از هر چیزی مهم تر است. طبق تجربه و بررسی هایی که انجام دادم، وقتی از رپورتاژ آگهی استفاده می کنید سرعت بهبود رتبه صفحه مورد نظرتان بسیار بیشتر از زمانی است که به صورت دستی لینک سازی می کنید. یکی از مهمترین دلایلی که وجود داره اینه که لینک هایی که به صورت دستی ساخته می شود، معمولا در قسمت پروفایل سایت ها و فروم ها، امضاء فروم ها، درج کامنت و یا در قالب محتوا وبلاگ ها است. این ها معمولا جزو صفحات داخلی یا کم اهمیت سایت ها هستند و در سایت مپ بسیاری از سایت ها، دوره زمانی سر زدن کرالر گوگل به این صفحات داخلی را بسیار کند در نظر گرفته اند یا حتی گاهی اوقات برای اونها در سایت مپ جایگاهی در نظر گرفته نشده است. از این بدتر برخی از سایت ها این صفحات داخلی را از طریق فایل robot.tx بسته اند و عملا کرالر گوگل به آن ها دسترسی نداره و حتی اگر در آنها لینکی هم درج بشود، آن لینک اصلا توسط گوگل دیده نمیشود. خلاصه عوامل زیادی وجود داره که باعث میشود تا لینک هایی که به صورت دستی ساخته می شوند ، خیلی دیر اثر خودشون را نشون می دهند. همچنین قدرت لینک  هایی که درون محتوا باشه (مثل رپورتاژ آگهی) بسیار بیشتر از لینک هایی هست که در پروفایل سایت ها درج می شود.

سناریو سوم :
رپورتاژ آگهی بخرید اگر استراتژی لینک سازی خارجی رقبای شما اجرای کمپین های رپورتاژ آگهی است. لینک هایی که از رپورتاژ آگهی دریافت می کنید، معمولا ۹۰% از پارامتر های دریافت یا خرید بک لینک با کیفیت را دارند و به همین دلیل یکی از استراتژی های لینک سازی خارجی موثر و کم ریسک است. اگر می خواهید در بحث رقابت پیروز باشید، باید به ابزار و تجهیزات مناسب آن رقابت هم مجهز بشوید. مثلا در یک مسابقه اوتوموبیل رانی ، اگر رقیب شما به ماشین فرمول یک مجهز باشد، شما نمی توانید با پیکان با او رقابت کنید. حداقل شما هم یک فرمول یک نیاز دارید.

پیشنهاد مطالعه ۱ : تجربه یک اشتباه رایج در سئو با چند میلیون تومان خسارت

پیشنهاد مطالعه ۲ : خرید بک لینک چگونه سئو سایت شما را نابود می کند ؟

نتیجه گیری :

سئو ، بخشی از دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ در خدمت بیزینس هست. میزان هزینه و سودآوری فرآیند سئو در نهایت باید موجب سودآوری یک بیزینس شود و باید هنگام طراحی استراتژی های Off-page، نگاه بیزینسی و مارکتینگ به موضوع داشته باشیم. اگر خدمات سئو ارائه می کنیم، پیش از هرچیزی پیش بینی کنیم که در نهایت، خدمات ما چقدر می تواند برای کارفرما سود آوری داشته باشد در سئو از این موضوع غافل نشویم.  پیش از خرید رپورتاژ آگهی این سه مورد را چک کنید و بعد برای خرید رپورتاژ آگهی اقدام کنید : ۱- رقبای شما از رپورتاژ آگهی استفاده کرده باشند ۲- زمان رسیدن به رتبه ۱ برای شما مهم تر از هر چیزی باشد ۳- صفحه و کلمه ای که میخواهید روی آن کار کنید، پتانسیل بازگرداندن هزینه رپورتاژ آگهی را در مدت زمان مناسب داشته باشند. در نهایت به نظر می رسد که ترکیب رپورتاژ آگهی و ایجاد لینک های خارجی به صورت دستی می تواند استراتژی مناسبی برای لینک سازی خارجی باشد. هر چند هر کدام از آن ها در صورتی که به درستی انجام شود نیز می تواند موجب بهبود رتبه سایت یا صفحه مورد نظر شود.

اگر سوال یا دیدگاهی دارید لطفا در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید، شاید موضوع مقاله تحلیلی بعد، سوال یا دیدگاه شما باشد. برای اشتراک این مقاله در لینکدین خودتون روی لینک زیر کلیک کنید.

اشتراک این مقاله در لینکدین

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه، مطالب مفید و آموزشی جدید در زمینه دیجیتال مارکتینگ را در ایمیل خود دریافت کنید.

لطفا چند لحظه صبر کنید

Thank you for signing up!

محسن منکرسی

من عاشق دیجیتال مارکتینگ و بازارهای مالی هستم. تلاشم این هست که به شرکت های کوچک و بزرگ در مدیریت و توسعه کسب و کار آنلاین خودشون کمک کنم. دانش و تجربیاتم را در قالب مقاله و فایل های آموزشی کاربردی در اینجا با شما به اشتراک می گذارم.

مطالب مرتبط

‫8 نظرها

  1. سلام
    خسته نباشید
    یه سوال داشتم وب سایت های محتوایی به غیر از تبلیغات کلیکی که از یکتا نت و مدیا اد میگیرن چطور میتونن درآمد داشته باشن البته رپورتاژ و همکاری در فروش هم هست اما اون ها درآمدی نداره یا گیر نمیاد ؟
    و یه چیز دیگه وبسایت هایی که حجم بازدید بالایی دارن مثلا زومیت و چطور اینا رک خصوصی تو دیتاسنتر دارن ؟ اگر اره هزینه بالای اجاره رک خصوصی و میزان درامد چطور باهم جور در میاد
    راستش من یه سایت محتوا محور دارم مثل وبسایت چطور ، میخواستم بدونم چطور میتونم رشد ش بدم و درآمد زایی کنم خوشحال میشم اگر وقت بزارید وبسایت منو هم ببینید و نظر خودتون و در مورد سوالم بگید
    ممنون

    1. سلام مصطفی جان

      محل درآمد اصلی سایت های محتوا محور در ایران از طریق نمایش تبلیغات است. عموما یا تبلیغات کلیکی یا تبلیغات بنری . روش دیگه ای که وجود داره ، کاری هست که سایت چطور انجام داده، و اون هم فروش کتاب الکترونیک یا فایل های دیجیتال متناسب با پرسونا کاربران سایت است. من پیشنهاد می کنم که به صورت عمومی تولید محتوا نکنی و یک حوزه مشخص را انتخاب کن. مثلا زومیت و جی اس ام در حوزه دیجیتال برند هستند و سایت way2pay در حوزه فینتک . برخی سایت های محتوا محور به صورت تخصصی روی گیمینگ کار می کنند و بعضی ها در حوزه پزشکی و سلامت. خوب وقتی سایت تخصصی باشه ، امکان ارائه محصول یا خدمات تخصصی به کاربران هم وجود داره. در واقع سایت تخصصی وقتی یوزر داشته باشه، یعنی مشتری هست فقط باید به پول تبدیل بشه. ولی در سایت های محتوا محور عمومی ، این کار به نظرم خیلی سخت تره. یکی دیگه از روش های کسب درآمد از سایت های محتوا محور، فروش اطلاعات به صورت اشتراک دوره ای است. به عنوان مثال، سایت متمم نحوه درآمدش از طریق فروش اشتراک هست. در حوزه دیجیتال مارکتینگ سایت smartinsights هم همین روش کسب درآمد را داره.

      راجع به هزینه های هاستینگ سایت هایی که گفتی من اطلاع دقیقی ندارم ولی بدون شک درآمد این سایت ها از هزینه هاشون خیلی بیشتره.

  2. سلام آقای منکرسی
    خسته نباشید
    غرض از این پیام گذاشتن اینه که مشکلی برای وبسایت من پیش اومده که به هیچ وجه علت شو متوجه نمیشم
    در طی یک هفته گذشته بازدید سایت من در طی دو روز از ۱۵ هزار بازدید یکتا به ۵ هزار بازدید یکتا کاهش پیدا کرد و در همین محدوده قفل شد
    هر چه فکر می کنم و مطلب در این باره میخونم متوجه علت این موضوع نمیشم
    و مساله عجیبی که رخ داده این است که آخرین مطلبی که منتشر کردم به صورت خودکار از سایت و پنل مدیریت محتوای من پاک شده و هیچ اثری ازش نیست در صورتی که در کش گوگل هنوز عنوان همان مطلب موجود است
    شروع این کاهش بازدید سایت از روز سه شنبه هفته پیش شروع شد که من اول فکر کردم بخاطر تعطیلات عید فطر هست که چهارشنبه عید فطر بود باعث شده که بازدید سایت کاهش پیدا کنه و تا الان ادامه پیدا کرده
    لطفا اگر می تونید یه راه حلی برای این مساله بهم بدید یا ایمیل تونو بدید برای اتصال به وب مستر تولز برا اینکه بتونید بررسی کنید

    1. سلام وقت بخیر

      سه شنبه هفته پیش، گوگل هسته اصلی الگوریتم خودش را آپدیت کرد. با عنوان june 2019 google core update میتونی تو گوگل سرچ کنی و در رابطه باهاش بخونی. یکی از سایت های من هم حدود ۴۰% افت ورودی داشت بعد از این آپدیت. یکی از سایت های بزرگ دنیا هم ccn.com گفته ۷۱% کاهش ورودی از طریق موبایل براش اتفاق افتاده. این کاهش ورودی به خاطر آپدیت هسته اصلی گوگل در هفته پیش هست و فعلا جزئیات زیادی به صورت تجربی از این آپدیت کسی منتشر نکرده. جالبه بدونی که تو این ۱ هفته اخیر روی کلمه طراحی سایت نوسان های بسیار شدیدی وجود داشت که تقریبا هر روز انگار کل نتایج تغییر میکرد. مثلا webone رتبه ۱ بود رفت رتبه ۸ چند روز موند دوباره اومد رتبه ۲٫ کاسپید که پایین بود یهو اومد بالا و ….-

      باز هم جهت بررسی بیشتر میتونی ایمیل ۴bourse@gmail را ادد کنی.

      1. سلام
        روز تون بخیر
        من ایمیل تونو اد کردم اقای منکرسی
        میگم حالا با این آپدیت جدید چیکار باید کرد و آیا بازدید ها به همین مقدار باقی میمونه ؟
        و اینکه راه حلی وجود داره برای اینکار ؟

        1. من وبمستر را بررسی کردم.
          بسیار متعجب شدم که چرا رتبه الکسات با تعداد بازدیدت اینقدر اختلاف داره. حتما اسکریپت الکسا را به ساییت اضافه کن تا رتبه ات بهتره بشه. برای جذب تبلیغات هم موثره. رتبه ات باید بیاد بین ۱۰۰۰ الی ۲۰۰۰٫

          اول اینکه هیچ اتفاق خاصی برای سایتت نیافته که بخوای نگران باشی. منتها طبق آنالیزی که انجام دادم به این نتیجه رسیدم که روی کلمات کلیدی اصلی که تو مقالات هدف قرار داده بودی، افت رتبه نداشتی بلکه روی کوئری هایی افت رتبه داشتی که به صورت مستقیم هدف قرار داده نشدند. ( یعنی یا مقاله ات راجع به اون کوئری ها نیست ، یا اینکه اون کوئری حتی ۱ بار هم در محتوا مقاله ات وجود نداره و تا قبل از آپدیت جدید، خود گوگل برای اون کوئری خاص ، از داخل محتوای مقاله ، desceription را انتخاب می کرده اما بعد از آپدیت ، سایت هایی که به صورت مستقیم اون کوئری ها را هدف قرار داده بودند رتبه گرفته اند )

          من مثال و راهکارش را بهت میگم :

          مقاله “بهترین پوزیشن ها برای نزدیکی” که تو سایتت درج کردی، برای کوئری “پوزیشن های اسلامی” رتبه گرفته بوده و رتبه میانگینش حدود ۱٫۴ بوده. یعنی رتبه ۱٫ بعد آپدیت یک مرتبه رفته رتبه ۵ – ۶٫ خوب اگر متن این محتوا یا دسکریپشنی که براش درج کردی را بررسی کنی این کوئری اصلا داخلش نیست. عمده افت رتبه ای که برات اتفاق افتاده به همین دلیل هست که کوئری هایی که باهاش رتبه گرفته بودی، به صورت مستقیم داخل تایتل و دسکریپشن صفحه یا خود مقاله ات وجود نداره.

          راهکار :

          ۱- کوئری های با حجم جستجو بالا برای هر صفحه را عینا به تایتل و دسکریپشن صفحه ات اضافه کن. ( قطعا تایتل و دسکریپشنت باید برای کاربر جذاب باشه )- قبل از این کار هر کوئری را تو گوگل جستجو کن و ببین گوگل کدوم قسمت از متن را به عنوان دسکریپشن اون صفحه تو serp استفاده کرده. بعد به همون تیکه از متن محتوات، همون کوئری را اضافه کن.

          مثلا وقتی “پوزیشن های اسلامی” را سرچ میکیی، دسکریپشن صفحه “با جستجوی کامل در اینترنت و آموزش های مختلف بهترین پوزیشن های معمول را انتخاب کرده ایم. تمام آن ها ساده هستند و نیازی نیست که تمرین خاصی انجام” هست. تو برو تو متن این عبارت را پیدا کند و با کوئری آپدیتش کن. اینطوری میشه ” با جستجوی کامل در اینترنت و آموزش های مختلف بهترین پوزیشن های اسلامی معمول را انتخاب کرده ایم. تمام آن ها ساده هستند و نیازی نیست که تمرین خاصی انجام “. این عبارت را نیاز نیست دقیقا به تایتل و دسکریپشنت اضافه کنی چون کلمه کلیدی اصلی اون مقاله نیست و کلمات بیشتری هستند که نسبت به این کلمه برای این مقاله اولویت بیشتری دارند.

          این کار آپدیت هوشمندانه مقالاتت هست و قطعا تو رتبه و ترافیکت تاثیر مثبت داره.

          روش دیگه این هست، برای کوئری هایی که کلمه کلیدی هدفت داخل مقاله نبوده اند افت رتبه شدید داشتی ، یک صفحه مخصوص همون کوئری درست کنی و اون کوئری بشه کلمه کلیدی هدف اون صفحه. در واقع برای هر کوئری خاص و مشتقات نزدیکش، یک صفحه در نظر بگیری و چند تا بک لینک با انکر تکست مشابه همون کوئری براش بسازی.

          ( پیشنهاد من استفاده از روش اول هست برای مقالات جدید هم سعی کنی برای هر صفحه یکی ۲ تا کلمه کلیدی اصلی که مشتق همدیگه هستند را هدف قرار بدی.)

          لینک سازی که تا به امروز انجام میدادی را هم قطع نکن و به همون شیوه و سرعت ادامه اش بده.

          حتما سایتت را پیگیری کن و ادامه بده. رهاش نکن اصلا.

          1. سلام
            از اینکه وقت گذاشتی و این بررسی رو بی هیچ چشم داشتی برا من انجام دادی ازت ممنونم محسن جان
            من برای تقریبا ۲۰ کوئری اول همین روش اول رو که گفتی انجام دادم منتها در این بین بعضی بررسی ها برام جالب بود در بعضی از کوئری ها ، عبارت کوئری در متن دیسکریپشن گوگل هم وجود داشته و وبسایت در جستجو هم در بین سه رتبه اول جستجو هست اما باز نمودار برای اون کوئری در وبمستر افت داشته البته برای این دسته از کوئری ها سعی میکنم چند تا بک لینک درست کنم
            مرسی از اینکه امید دادی چیزی که این چند روزه به شدت بهش احتیاج داشتم ممنون میشم اگه نکته و مطلب برای پیشرفت م هست بهم بگی

          2. باید نتایج بالا تر از خودت تو اون کوئری را بررسی کنی، شاید صفحه اونا برای اون کوئری قوی تر باشه. در کل مورد خاصی تو سایتت نیست و همین روال را باید ادامه بدی. محتوا بیشتری نیاز داری.

            و اینکه برای بررسی ، برو تو قسمت performance بعد برو تو قسمت pages و یک صفحه را انتخاب کن. بعد فیلتر صفحه که درست شد، برگرد رو قسمت query. بعد compare زمانی ایجاد کن. اینطوری واضح تر هست.

            اگر اشتباه نکنم سایتت mobile first index نیست. چون وقتی یک صفحه را inspect میکنی، desktop bot گوگل صفحه را آنالیز می کنه. اگر سایتت mobile first index بشه، قطع یک نوسان مقطعی مثبت یا منفی در پوزیشن ها خواهی داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا