گوگل تگ منیجر

گوگل تگ منیجر GTM چیست ؟

آموزش و معرفی گوگل تگ منیجر Google Tag Manager

دیجیتال مارکتینگ به شدت به داده های بازاریابی وابسته است. مهم نیست که وبسایت شما یک فروشگاه اینترنتی، وبسایت خبری یا یک وبسایت شخصی است. به هر حال بسیار ضروری است تا بدانید که کاربران وبسایت شما چطور و به چه میزان با سایت شما ارتباط برقرا میکنند و در واقع سایت شما چقدر برای آن ها جذاب است. گوگل آنالیتیکس میتواند بسیاری از بینش ها و چیزهایی که میخواهید در رابطه با کاربرانتان بدانید را به شما بدهد، اما وقتی به تنهایی استفاده میشود محدود است. با ایجاد و مدیریت تگ های هدفمند در وبسایت توسط گوگل تگ منیجر Google Tag Manager میتوانید اطلاعات بسیار کاربردی و ارزشمندی از رفتار کاربران وبسایت خودتان را بدست بیاورید که  حتی تصورش هم نمیکنید.

تگ ها ، قطعه کدهای کوچکی هستند که برای جمع آوری داده و ارسال آن داده ها به یک نرم افزار تجزیه و تحلیل داده مثل گوگل آنالتیکس به سایت اضافه میشوند. شما میتوانید از تگ ها برای اهداف مختلفی مانند تشخیص میزان اسکرول کاربر در صفحه، بازاریابی مجدد، تشخیص مکان هایی از صفحه که کاربران بیشتر روی آن ها کلیک میکنند، کاربران از چه مسیری به وبسایت شما رسیده اند و موارد بسیار دیگری استفاده کنید.

معمولا سایت ها از تگ های مختلفی استفاده میکنند و مقداری کدنویسی برای ایجاد همه آن ها نیاز است که انجام این کار بخصوص زمانی که نیاز باشد برای تغییرات تگ ها سراغ سور کدها بروید کار بسیار خسته کننده ای است. گوگل تگ منیجر یک نرم افزار تحت وب است که با مرورگر باز میشود و برای شما این امکان را فراهم میکند تا بدون نیاز به کد نویسی و مراجعه مکرر به سورس کدها بتوانید تگ های مورد نیازتان را ایجاد، حذف یا مدیریت کنید.

با توجه به اینکه گوگل تگ منیجر محصول گوگل است شاید فکر کنید که صرفا فقط با تگ های محصولات خود گوگل مثل گوگل ادورز یا گوگل آنالیتیکس کار میکند. خبر خوشحال کننده این است که این فکر درست نیست و گوگل تگ منیجر میتواند تگ های بسیاری از نرم افزای ثالث مانند Twitter, Bing Ads, Crazy Egg و Hotjar را مدیریت کند. تعداد خیلی کمی نرم افزار های ثالث وجود دارند که گوگل تگ منیجر از تگ های آنها پشتیبانی نمیکند. اما باز هم در این شرایط  میتوانید کدها و قالب های سفارشی خودتان را به گوگل تگ منیجر اضافه کنید.

 

مزایا و معایب گوگل تگ منیجر GTM

 

کاهش وابستگی به تیم برنامه نویسی و توسعه دهنده

بزرگترین مزیتی که گوگل تگ منیجر دارد این است که دیجیتال مارکترهای عزیز دیگر نیاز ندارند که برای نصب و پیاده سازی تگ های مورد نیازشان به تیم برنامه نویسی و توسعه دهنده ها وابسته باشند. توسعه دهندگان عزیز معمولا درگیر کارهایی با اولیت های بالاتر هستند و معمولا کارهای مربوط به تگ گذاری را به بعدا موکول میکنند. اما از زمانی که گوگل تگ منیجر به بازار عرضه شد، دیجیتال مارکترها به سرعت تگ های خود را بنا به سلیقه خودشان پیاده سازی میکنند و وابستگی خیلی کمی دارند. این موضوع بزرگترین مزیت گوگل تگ منیجر است. به عنوان مثال فکر کنید میخواهید اطلاعاتی را در یک بازه زمانی محدود و مشخص جمع آوری کنید که تنها به درج یک قطعه کد (تگ) درون سایت نیاز دارد. اما تیم توسعه دهنده و برنامه نویسی آنقدر این کار را عقب میاندازند که فرصت از دست میرود و دیگر اضافه کردن آن تگ به سایت فایده ای برای شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر ندارد.

 

هنوز به مقداری دانش فنی پیاده سازی نیاز دارد

اگرچه گوگل تگ منیجر وابستگی به تیم توسعه دهنده را کم میکند ولی باز هم در مواردی به کمک آن ها نیاز پیدا خواهید کرد. مثلا وقتی که بخواهید Container Code را داخل تمام صفحات وبسایت خود قرار بدهید، باید از آنها کمک بگیرید. البته اگر به سورس کد ها دسترسی دارید، کار خیلی سختی نیست. اگرچه گوگل تگ منیجر قالب های پیش فرض ساده ای دارد که هر فردی بدون دانش کدنویسی میتواند از آنها استفاده کند اما برای پیاده سازی تگ های پیچیده تر و یا حالاتی از تگ ها که قالب پیشفرض آن ها در گوگل تگ منیجر دیده نشده است، به کمک توسعه دهنده های وبسایت خود نیاز پیدا میکنید.

 

تمام کسب و کارهای آنلاین میتوانند از گوگل تگ منیجر استفاده کنند

کسب و کارهای آنلاین در هر اندازه و سطحی که باشند میتوانند از گوگل تگ منیجر استفاده کنند. به دلیل اینکه با استفاده از GTM اضافه کردن و تغییر تگ ها بدون وابستگی به توسعه دهنده وب امکان پذیر است، استفاده از از آن برای کسب و کار های کوچک که پستیبان برنامه نویس یا توسعه دهنده ندارند بسیار کاربردی و مفید است. همچنین گوگل تگ منیجر به سایت های بزرگی که تگ های زیادی دارند کمک میکند تا بتوانند تگ های خود را به آسانی و به صورت یکپارچه مدیریت کنند.

فعال شدن همزمان تگ ها موجب افت سرعت سایت میشود.

یکی از مشکلاتی که در تگ گذاری به روش قدیمی وجود دارد این است که اگر تگ ها به صورت همزمان فعال بشوند، باعث میشود تا سرعت لود سایت کاهش پیدا کند. وقتی لود شدن یک تگ کند باشد، باعث میشود تا لود شدن بقیه تگهایی که منتظر فعال شدن تگ قبلی هستند هم با تاخیر مواجه شود که در نهایت سرعت لود سایت کاهش پیدا میکند. افزایش سرعت لود سایت باعث میشود تا بازدیدکننده ها بدون اینکه از سایت خرید کنند یا به مشتری تبدیل بشوند، سایت را ترک کنند که این اتفاق موجب آسیب به کسب و کار آنلاین میشود. در نظر داشته باشید که تگ ها در گوگل تگ منیجر هم به صورت همزمان فعال میشوند اما این قابلیت وجود دارد که ترتیب فعال شدن هرکدام را مدیریت کنید تا با مشکل افزایش سرعت لود مواجه نشوید.

 

گوگل تگ منیجر قابلیت استفاده در صفحات AMP و برنامه های موبایل را هم دارد

استفاده از گوگل تگ منیجر فقط به صفحات استاندارد وب محدود نمیشود. از گوگل تگ منیجر میتوانید در صفحات AMP یا اپلیکیشن های موبایل استفاده کنید. یکی از بزرگترین مزایای گوگل تگ منیجر برای اپلیکیشن های موبایل این است که پس از تغییر یک تگ نیازی نیست تا ورژن اپلیکیشن تغییر کند. چون برخی از کاربران اپلیکیشن ها خود را خیلی دیر آپدیت میکنند. در بیشتر موارد استفاده از گوگل تگ منیجر برای صفحات AMP یا اپلیکیشن موبایل خیلی با نحوه استفاده برای صفحات استاندارد وب فرقی ندارد اما در برخی موارد تفاوت های کوچکی وجود دارد. ما در این مقاله به استفاده گوگل تگ منیجر بر روی صفحات استاندارد وب یا وبسایت ها میپردازیم.

عناصر تگها و گوگل تگ منیجر GTM

ظاهرا استفاده از تگ ها و گوگل تگ منیجر خیلی ساده است. اما قبل از اینکه شروع به کار کنید باید با برخی از مفاهیم آن آشنا بشوید:

Containers یا ظرف تگ ها در گوگل تگ منیجر

وقتی با گوگل تگ منیجر کار مکینید، ایجاد Container اولین اقدامی است که باید انجام بدهید. اساسا Container تمامی تگ های شما را مانند یک ظرف نگه داری میکند. در واقع ظرفی است که شما تگ ها را داخل آن میریزید. پس برای قرار دادن تگها داخل سایت کافی است که ظرف شامل آن تگ ها را داخل سایت قرار بدهید.

پس از ایجاد Container، گوگل تگ منیجر کدهایی به شما میدهد که به سایت خود اضافه کنید. این کدها یا قطعه کد، همان Container است که باید به سورس کد تمامی صفحات وبسایت شما اضافه بشود. بعضی از CMS ها مانند وردپرس افزونه هایی دارند که این کار را هم برای شما آسان میکند اما اگر از این امکان برای شما فراهم نیست، از توسعه دهنده سایت خود بخواهید تا این کار را برای شما انجام بدهد. پس  از آن شما قادر خواهید بود تا تگ های مورد نیاز خود را از طریق گوگل تگ منیجر، ایجاد، تغییر، حذف یا غیرفعال کنید.

Triggers در گوگل تگ منیجر

تمام تگ ها باید برای هدف خاصی به سایت اضافه بشوند. ممکن است شما تگی را بخواهید که وقتی یک کاربر فایلی را دانلود کرد، روی لینک خارجی کلیک کرد یا یک فرم تکمیل شد، برای شما اطلاعاتی را ارسال کند. به شرایطی که هر تگ باید در آن فعال باشد Triggers یا ماشه میگویند که هر تگ حداقل باید یک Trigger داشته باشد در غیر این صورت آن تگ فعال نخواهد شد و کاری برای شما انجام نمیدهد.

Trigger ها را میتوانیم به دو زیر بخش Events و Filters تقسیم بندی کنیم. وقتی میخواهید در گوگل تگ منیجر یک Trigger تعریف کنید، لیستی از انواع Trigger ها به شما نمایش داده میشود تا یکی از آن ها را انتخاب کنید. اینها همان Event های شما هستند. پس از انتخاب Event قادر خواهید بود تاFilter  هم انتخاب کنید.

خود فیلتر ها هم شامل سه زیر بخش : متغییرها variables ، عملگرها  operators و مقادیر values میباشد. کمی پایینتر در رابطه با متغییرها بیشتر صحبت میکنیم اما فعلا در نظر داشته باشید که انتخاب نوع متغییری که میخواهیم در Trigger استفاده کینم مهم است. عملگرها به تگ ها میگویند که اگر شرایط حال بزرگتر، مساوی یا کوچکتر از شرایط تعریف شده توسط ما بود، آن تگ فعال بشود یا خیر. مقادیر هم چیزهایی هستند که طبق آن شرایط تعریف میشود. شاید به صورت پیشفرض لفظ مقدار را همیشه برای اعداد شنیده باشید اما مقادیر در گوگل تگ منیجر هم میتوانند عدد باشند هم کلمه یا آدرس.

به عنوان مثال من میخواهم بفهمم که آیا بازدیدکنندگان این صفحه با این مقاله ارتباط برقرار میکنند، در واقع تا انتها مقاله را مطالعه میکنند؟ برای این کار میتوانم یک تگ تعریف کنم که Trigger  آن از جنس Scroll Depth  باشد و هر موقع که اسکرول صفحه به میزان ۷۵% پایین آمد، این تگ فعال بشود. اگر بخواهم میتوانم این تگ را برای تمام صفحات وبسایتم فعال کنم. برای این کار باید در بخش Triggr  ها گزینه All Pages را انتخاب کنم که در این صورت نیازی به تعریف فیلتر هم نیست. اما چون میخواهم که این بررسی را صرفا روی همین مقاله انجام بدهم، یک فیلتر از جنس Page URL درست میکنم که با مقدار آدرس این صفحه برابر باشد.

آموزش و معرفی GTM

دقت کنید که تیک Horizontal Scroll Depth فعال نباشد.

همچنین اگر میخواهید تگ مورد نظر شما در شرایطی خاص فعال نشود، میتوانید یک Blocking trigger برای جلوگیری ازفعال شدن آن تگ تعریف کنید. گوگل تگ منیجر Blocking trigger ها را زود تر از Trigger های دیگر بررسی میکند و آن ها را در اولویت قرار میدهد.

متغییرها و ثابت ها در گوگل تگ منیجر GTM

همانطور که تگ ها به تریگرها وابسته هستند، تریگرها هم به متغییر ها وابسته هستند. متغییر ها هم شامل مقادیری هستند که شرایط فعال شدن تگ ها با آن مقادیر مقایسه میشود. در واقع تگ ها مقادیر موجود در متغییر ها را با مقادیر مشخص شده در Trigger ها مقایسه میکنند و اگر متغییر با شرایط تعریف شده در Trigger همخوانی داشت، تگ فعال میشود.

همچنین با فعالیت کاربر در سایت، تگ ها از متغییر ها برای نگه داشتن اطلاعاتی استفاده میکنند که میخواهند به لایه دیتا یا Data Layer ارسال کنند. یک مثال رایج از این ویژگی تگ ها زمانی است که میخواهیم یک تگ در صورتی که کاربر آیتم هایی را به سبد خرید خود اضافه میکند فعال بشود.

متغییرها میتوانند بین تگ های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. یکی از مهمترین نکاتی که در Google Tag Manager وجود دارد این است که میتوانیم متغییر هایی با مقادیر ثابت برای شماره ID ها  یا Tracking Code هایی که بیش از چند بار از آنها استفاده میشود تعریف کنیم.

وقتی با گوگل تگ منیجر کار کنید با دو نوع متغییر متفاوت برخورد خواهید کرد :

۱- متغییر های پیش ساخته
۲- متغییر های سفارشی

متغییر های پیش ساخته یا پیشفرض، متغییرهایی هستند که کاربرد زیادی دارد و گوگل برای اینکه کار را برای کاربران ساده تر بکند آن ها را از پیش تعریف کرده است. همچنین پس از انتخاب متغییر پیشفرض شما قادر خواهید بود تا بر اساس نیاز خودتان آن را تغییر هم بدهید. با کلیک روی دکمه Configure میتوانید متغییر های پیشفرض بیشتری را مشاهده و انتخاب کنید. اگر از گوگل تگ منیجر برای صفحات سریع موبایل (AMP) یا اپلیکیشن های موبایل استفاده میکنید، گزینه های متفاوتی از آنچه در تصویر زیر وجود دارد مشاهده خواهید کرد.

گوگ تگ منیجر چیست ؟

 

اگر به انواع دیگری از متغییرها نیاز دارید که به صورت پیشفرض در گوگل تگ منیجر وجود ندارد، میتوانید از user-defined variable استفاده کنید. بدین معنی که برای خودتان یک متغییر سفارشی درست کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *